Iranian Agriculture News Agency

جهش ۲ برابری تولید ماهی در اصفهان با برنامه‌های علمی

تولید ماهی در اصفهان با برنامه‌های علمی ۲ برابر جهش یافت

جهش ۲ برابری تولید ماهی در اصفهان با برنامه‌های علمی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، به گفته مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تولید ماهیان خوراکی در استان در چند سال اخیر رشد یافت که این جز تلاش و برنامه‌ریزی و همت مضاعف بخش خصوصی و تولیدکنندگان نبوده است.

محمدرضا عباسی اظهار کرد: هشت گونه ماهی خوراکی بیشتر بر محوریت قزل‌آلا و کپور در استان پرورش داده می‌شود و این خطه در استفاده از استخر‌های ۲ منظوره برای پرورش ماهی رده اول کشوری را به خود اختصاص داده است و در زمینه تولید در سایر روش‌ها رتبه دهم را در اختیار دارد.

او با بیان اینکه ارتقای تولید ماهیان خوراکی در استان اصفهان تابع چندین شاخص بوده است، خاطرنشان کرد: برای مثال افزایش دوره‌های آموزشی برای آبزی‌پروران، انجام بازدید‌های علمی، مکانیزاسیون و افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در پرورش ماهی سبب ارتقای این صنعت طی سال‌های گذشته شده است.

فعالیت ۱۲۰۰ واحد پرورش ماهی در اصفهان

او اضافه کرد: در استان یک هزار و ۲۰۰ واحد پرورش و تولید ماهی خوراکی وجود دارد، این صنعت اشتغال برای ۲ هزار نفر را فراهم کرده است و شهرستان‌های اصفهان سمیرم و فریدونشهر به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم تولید ماهیان خوراکی در استان را در اختیار دارند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پرورش ماهی در تمامی شهرستان‌های منطقه حتی در مناطق بیابانی و کویری فعال است البته ناگفته نماند که پرورش ماهی در حدود ۳۰ درصد از سه هزار استخر‌های کشاورزی استان انجام می‌شود که می‌توان با برنامه‌ریزی و حمایت بیشتر اکثر استخر‌های کشاورزی استان را به پرورش ماهی اختصاص داد که در راستای بهره وری آب و افزایش درآمد نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

عباسی ادامه داد: در سال‌های گذشته به خصوص در سال ۹۸ به موضوع بازار محوری و توسعه صادرات توجه ویژه شد و سعی کردیم با برخی صادرکنندگان و شرکت‌های فعال در این زمینه همکاری‌ها افزایش یابد.

برداشتن گام بهتر برای تولیدکنندگان در سال جهش تولید

او خاطرنشان کرد: از آنجا که در سال جهش تولید قرار داریم باید با بسترسازی مناسب برای فعالیت بهتر تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران گام برداشت و این امر مستلزم همکاری بیشتر بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات است به ویژه اینکه در سال جاری با گرانی نهاده‌ها و به خصوص خوراک ماهی زمینه تولید و درآمد زایی تا حد زیادی سخت شده و شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید - ۱۹ سبب فروش کمتر تولیدات شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه شیلات استان اصفهان همگام با سیاست‌های کلان وزارتخانه، گسترش آبزی پروری را دنبال می‌کند گفت: ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان را در دستور کار قرار گرفته است.

عباسی با بیان اینکه در راستای صادرات ماهیان خوراکی به طور تقریبی در ابتدای قرار داریم تصریح کرد: تولید کنندگان به ویژه در زمینه کیفی سازی محصولات و پرورش ماهی با کیفیت باید کوشا باشند، زیرا بهبود کیفیت است که جذب بازار‌های جدید را رقم می‌زند.

او با اشاره به اهمیت بهره‌وری آب و مصرف بهینه در مایه حیات بخصوص در استان اصفهان اظهارداشت: برای اینکه بتوانیم از استخر‌های ذخیره آب کشاورزی بیشتر برای تولید ماهی بهره‌مند شویم نیاز است که خود کشاورزان و سرمایه‌گذاران توسعه این صنعت مصرف بهینه آب و افزایش بهره‌وری و راندمان آن را رقم خواهد زد و سود بیشتری را نصیب تولیدکنندگان و کشاورزان خواهد کرد.

در همین ارتباط مدیرعامل یک مجتمع تولیدی پرورش ماهی و محصولات دامی خاطرنشان کرد: حذف دلالان و واسطه‌گران درخواست اصلی ما از مسئولان است، زیرا این افراد بیشترین ضربه را به صنعت می‌زنند و راه توسعه و گسترش آن را تا حد زیادی می‌بندند.

امیررضا موسی خانی اظهارداشت: از سوی دیگر تشکیل یک تشکل و سازمان صنفی غیردولتی برای افزایش همکاری‌ها و زمینه سازی برای تولیدی بیشتر و بسترسازی برای افزایش صادرات نقش شایانی برای توسعه صنعت پرروش ماهی ایفا می‌کند و از سوی دیگر به تسهیل در ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با صادر کنندگان منجر خواهد شد.

او با اشاره به اینکه استفاده از منابع آبی موجود در زمین‌های کشاورزی یا واحد‌های دامی می‌تواند به بهترین نحو برای پرورش ماهی هم اختصاص پیدا کند تصریح کرد: در استان اصفهان در مناطق مختلف این قابلیت وجود دارد و می‌توان با برنامه ریزی مناسب به این مهم دست یافت.

این تولید کننده بخش خصوصی گفت: در سال جاری با افزایش قیمت نهاده‌ها کار برای ما تا حد زیادی سخت شد، اما با این حال در صورتی که حمایت‌های لازم صورت پذیرد می‌توان پرورش ماهی در بیش از گذشته گسترش داد و زمینه صدور آن به خارج را ترتیب داد.

در استان افزون بر پنج میلیون نفری اصفهان بیش از ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.

این استان ۲۴ شهرستان دارد و یکی از قطب‌های صنعتی و گردشگری و کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید