Iranian Agriculture News Agency

بذر هیبرید کلزا ارمغانی برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان

بذرهای هیبرید حاصل ترکیب ویژگی‌های دو گونه مختلف از یک گیاه هستند که در یک بذر قرار می‌گیرد و امسال کشاورزان اصفهانی می‌توانند از بذر کلزای هیبرید در کشت پاییزه استفاده کنند.

بذر هیبرید کلزا ارمغانی برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در بذرهای هیبرید برای حفظ یک صفت، به عنوان مثال مقاومت به ریزش، از یک گونه با مقاومت بالا در برابر ریزش استفاده می‌کنند و آن را با گونه‌ای که بازدهی بالا دارد تلاقی می‌دهند و در نتیجه آن بذری حاصل می‌شود که هم مقاومت به ریزش دارد و هم بازدهی بالایی خواهد داشت.

وی یادآور شد: در تراریخته‌ها این صفت از موجود یا گیاه دیگری به گیاه پایه منتقل می‌شود، به عنوان مثال ممکن است ژن شیرینی چغندر قند را با طالبی مخلوط کنند که محصول تراریخته خواهد بود اما در بذرهای هیبرید هر دو صفت متعلق به یک گیاه است.

فیروزنیا عنوان کرد: مطالعه روی بذرهای هیبرید در سبزی و صیفی‌جات، ذرت و دیگر اقلام کشاورزی انجام می‌شود اما در کشت پاییزه استان اصفهان تنها از بذر هیبرید کلزا استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر کلزا یکی از دانه‌های روغنی با ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است، ارزش بسیار زیادی در میان دانه‌های روغنی خوراکی دارد و کشت آن در تناوب با گندم باعث تقویت زمین و کاهش آفات و بیماری‌ها خواهد شد.

در صنعت دام و طیور نیز از کنجاله کلزا به عنوان منبع تأمین پروتئین استفاده می‌شود و کارشناسان اقتصادی کلزا را جایگزین مناسبی برای نهاده وارداتی سویا در اقلیم ایران می‌دانند.

با توجه به کمبود منابع آبی استان و بی‌تدبیری‌های مدیران مسئول در این رابطه استفاده از فناوری‌های جدید از جمله تولید بذرهای هیبریدی می‌تواند نویدبخش تداوم تولید محصولات کشاورزی با کیفیت در استان باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید