Iranian Agriculture News Agency

بازار محصولات کشاورزی نیازمند نظام هدفمند و حمایتی است

مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان گفت: محصولات کشاورزی نیازمند نظام بازار هدفمند و حمایتی هستند که لازم است با تلاش تشکل‌های تعاونی ایجاد شود.

بازار محصولات کشاورزی نیازمند نظام هدفمند و حمایتی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، محسن حاج عابدی با اشاره به وجود ۲ نظام تولید و بازار در بخش کشاورزی اظهار داشت: به روش‌های مختلف به‌نژادی و به‌زراعی با هدف افزایش راندمان تولید به نظام تولید پرداخته می‌شود و امروز تولید در حال انجام است اما تولید کننده و مصرف کننده به بازدهی اقتصادی نمی‌رسند و مصرف کننده هم بیش از مقدار لازم هزینه پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: امنیت و ایمنی غذایی ۲ رسالت اصلی سازمان تعاون روستایی محسوب می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان افزود: محصولات مختلف کشاورزی در نقاط مختلف استان تولید می‌شود و باید مکان، فرصت و امکانات عرضه توسط تعاونی‌ها از تولید کننده به مصرف کننده فراهم شود و در این جهت  ساماندهی بازار محصولات کشاورزی با حذف واسطه‌های سودجو  و جایگزینی واسطه‌های منصف به‌دست خواهد آمد.

حاج عابدی با اشاره به اینکه برای ساماندهی نظام بازار باید اختیار عرضه محصولات کشاورزی را به تولید کننده بدهیم بیان کرد: اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و تشکل‌ها تولید کننده محصولات کشاورزی هستند اما بستر لازم برای عرضه این محصولات در استان و کشور برای آنها فراهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید ضریب نفوذ تشکل‌ها را در نظام بازار محصولات کشاورزی فراهم کنیم که مصرف کننده و تولید کننده از آن بهره مند شوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان گفت: ۴۶۰ تشکل تعاونی در رسته‌های مختلف تعاونی‌های تولید، روستایی و کشاورزی و اتحادیه‌های مختلف و گسترده‌ای در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: این تشکل‌ها مجموعه‌های مردم نهاد هستند که با سرمایه خرد شکل گرفته‌اند.

حاج عابدی با اشاره به اهمیت حمایت از تشکل های تعاونی بخش کشاورزی افزود: برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و وبلند مدتی برای حمایت از این تشکل‌ها طراحی شده است.

وی اظهار داشت: باید فرصت و مکان عرضه مستقیم محصولات را در اختیار این تشکل‌ها و تعاونی‌ها قرار داده شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان با اشاره به عرضه مستقیم محصولات گواهی شده نظیر گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی در این استان اضافه کرد: مقدمات امکان عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به شکل مدرن در این استان بعنوان برنامه بلند مدت در حال انجام است.

به گفته وی شکل‌گیری زنجیره تبادل محصولات کشاورزی و حمایت دولت از آن، نتایج مثبتی برای مصرف کننده و تولید کننده بدنبال خواهد داشت.

وی گفت: راه اندازی ۲۰ بازارچه تعاونی در استان پیش بینی شده و مقدمات اجرای آن نیز فراهم شده است.

حاج عابدی گفت: سازمان صنعت معدن و تجارت، شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و استانداری در راه اندازی و حمایت از این طرح دخیل هستند.

وی با بیان اینکه کمبود محصول کشاورزی در کشور وجود ندارد افزود: واسطه‌ها را نمی‌توان حذف کرد اما باید تلاش کنیم که محصولات را با بهترین قیمت از کشاورزان خریداری کنیم و با قیمت مناسب به مصرف کننده ارائه دهیم.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار، برابر ۳.۵ درصد از مساحت این استان است که با توجه به محدودیت‌ منابع آبی سال‌های گذشته، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار از آن زیر کشت زراعی و باغی می‌رود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید