Iranian Agriculture News Agency

تولید قارچ خوراکی در اصفهان ۵۶ درصد افزایش یافت

تولید انواع قارچ خوراکی در این استان نسبت به هفت سال قبل حدود ۵۶درصد افزایش داشته است.

تولید قارچ خوراکی در اصفهان ۵۶ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، احمدرضا رییس‌زاده افزود: ۱۳ هزار و ۳۹۷ تُن انواع قارچ خوراکی  سال گذشته زراعی در این استان برداشت شد در حالیکه در سال زراعی ۹۲ تا ۹۳ که ابتدای فعالیت دولت بود هفت هزار و ۵۰۲ تُن از این محصول در سطح اراضی اصفهان بدست آمد.

وی با بیان اینکه افزایش  بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن تولید قارچ خوراکی در این بازه زمانی رقم معقول و مطلوبی است، تصریح کرد: طرح‌های حمایتی و ارائه تسهیلات از جمله اقداماتی بود که رشد تولید آن را در پی داشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه اصفهان رتبه سوم کشوری از لحاظ تولید قارچ را در اختیار دارد، اضافه کرد: ۷۶۰ نفر بطور مستقیم در استان در این صنعت به کار مشغولند و با افزایش شمار واحدهای تولیدی یا توسعه آنها می‌توان اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم حاصل از آن را افزایش داد.

رییس‌زاده درباره تعداد واحدهای تولیدی قارچ خوراکی در استان اظهارداشت: ۶۹ مجموعه تولیدی در منطقه قارچ خوراکی کشت می‌کنند و ۲۴ واحد آنها صنعتی و مابقی سنتی هستند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی به واحدهایی که بیش از ۲۰۰ تن در سال کشت می‌کنند پرداخت می شود خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی واحدهای کشت کننده قارچ خوراکی نیازمند تامین اعتبارات لازم و ارائه تسهیلات است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان به صادرات این محصول غذایی به سایر کشورها اشاره کرد و ادامه داد:  کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه مقصد بخشی از این تولید کشاورزی است و بویژه در نیمه دوم سال حجم قابل توجهی از قارچ تولیدی در اصفهان به عراق صادر می‌شود که نتیجه آن ارزآوری به کشور است.

رییس‌زاده ادامه داد: بیشتر شهرستان‌های استان در زمینه کشت قارچ خوراکی مشارکت دارند اما شهرستان‌های اصفهان، برخوار، تیران و کرون و نجف‌آباد پیشتاز هستند و از آنجا که قارچ خوراکی بازار مصرف خوبی دارد می‌توان با گسترش صنعت تولید آن در تمامی مناطق شاهد رشد قابل توجه، اشتغالزایی، درآمدزایی و در نهایت توسعه کشاورزی منطقه بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید