Iranian Agriculture News Agency

افزایش ۱.۳ برابری تولید محصولات راهبردی اصفهان در ۷ سال اخیر

برآیند آمار و ارقام تولید محصولات راهبردی و پرمصرف کشاورزی اصفهان نظیر گندم، سیب زمینی و پیاز در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت در هفت سال گذشته نشان می‌دهد که این محصولات استان با تلاش و برنامه‌ریزی ۱.۳ برابر افزایش داشته است.

افزایش ۱.۳ برابری تولید محصولات راهبردی اصفهان در ۷ سال اخیر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ،  دولت یازدهم با وجود خشکسالی های پی در پی، کاهش بارندگی ها، افت آبخوان ها و نشست دشت ها این امکان را پیدا کرد تا با بکارگیری مصادیق اقتصاد مقاومتی، اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی، تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی، اجرای برنامه افزایش تولید، تأمین نهاده های مورد نیاز تولید، تأمین اعتبار لازم برای پشتیبانی از کشاورزان، پرداخت بموقع مطالبات گندم‌کاران، توسعه سیستم های نوین آبیاری و ارتقای مکانیزاسیون، علاوه بر افزایش تولید و خرید تضمینی، موجب کاهش واردات شود.

پیش از دولت یازدهم به دلیل پایین بودن و تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی، علاوه بر سطح زیر کشت، میزان خرید تضمینی این محصول کاهش یافته بود و کشاورزان انگیزه چندانی برای تولید این محصول راهبردی نداشتند اما دولت تدبیر و امید با تنوع بخشی و بکارگیری نهاده های اولیه تولید از جمله انواع کودهای شیمیایی، سموم، بذور اصلاح شده و کیفی توانست در مسیر خودکفایی این محصول گام بردارد.

بی شک یکی کانون‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی مختلف و گندم در کشور اصفهان است که توانسته در تحقق موارد یادشده در سطح ملی نقش آفرینی کند.

این استان در صنایع مختلف کشاورزی از جمله پیشتازان کشور به شمار می‌رود و در زمینه گیاهان دارویی دارای ظرفیت‌های فراوانی است، این خطه با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.

مجموع  اراضی زراعی استان حدود  ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

مجموع اراضی باغی استان حدود ۸۰ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

بر اساس آمار و ارقام اخذ شده از سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، میزان تولید گندم در این خطه در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید افزون بر ۲۲ درصد رشد داشته است.

در سال ۹۲ بیش از ۲۲۸ هزار تن گندم در این خطه کشت شد و این میزان هفت سال بعد به بالای ۲۷۹ هزار تن رسید، به دیگر سخن در این مدت تولید این محصول مهم و راهبردی بیش از ۵۰ هزار تن بیشتر شده است.

تولید سیب زمینی دیگر محصول کشاورزی پر مصرف و اصلی در صنعت غذایی اکنون در مقایسه با سال آغاز فعالیت دولت حدود ۱۲.۸ درصد بیشتر شده است در آن زمان ۴۶۸ هزار و ۲۷۰ تن سیب زمینی در استان برداشت شد و این رقم در پایان سال گذشته ۵۹ هزار و ۹۰۹ تن افزایش پیدا کرد و به ۵۲۸ هزار و ۱۷۹ تن رسید.

جهش 59 درصدی تولید پیاز در اصفهان

برداشت پیاز دیگر محصولی که جزو نیازهای اساسی مردم به شمار می‌رود نیز با رشد ۵۹.۸ درصدی روبه رو بود، برداشت این محصول در سال ۹۲ در مزارع استان بیش از ۲۴۴ هزار تن بود و با افزایش ۱۴۶ هزار تنی به افزون بر ۳۹۰ هزار تن در سال زراعی قبل افزایش رشد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: گندم، سیب زمینی و پیاز از جمله اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین تولیدات کشاورزی به شمار می‌روند که در تمامی ایام سال و در سفره‌های همه اقشار جامعه مصرف دارند و کمبود آنان مشکلات عدیده‌ای را رقم خواهد زد.

مهرداد مرادمند با بیان اینکه گندم محصولی راهبردی و به اصطلاح زیربنایی در صنایع کشاورزی و غذایی به شمار می‌رود گفت: بنابراین بی نیازی واردات گندم از دیگر کشورها و یا حتی سایر استان‌ها نقش اساسی در حفظ امنیت غذایی و رونق دیگر صنایع وابسته به صنعت کشاورزی را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشت گندم در مزارع استان همواره در جریان بوده و با وجود کم آبی توسعه یافت، اضافه کرد: سطح زیر کشت گندم در شرق این استان در مقایسه با سال قبل۲ هزار هکتار افزایش داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گندم در شهرستان اصفهان حدود ۳۰ هزار هکتار است در حالی که پارسال حدود ۲۸ هکتار از اراضی به کشت گندم اختصاص یافت.

مرادمند افزود: دلیل افزایش سطح زیر کشت در سال زراعی جاری، توزیع مناسب آب کشاورزی در زمان مقرر، مناسب و مورد درخواست کشاورزان بوده است.

وی با اشاره به رشد تولید سیب زمینی در استان تصریح کرد: این امر با مشارکت و همکاری صنف کشاورزان بوقوع پیوست و البته با همت و همکاری بیشتر می‌توانیم شاهد افزایش مجدد کشت و فروش این محصول اصلی در سبد غذایی خانواده‌ها باشیم.

برداشت ۷.۸ میلیون مینی‌تیوبر سیب زمینی در اصفهان

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان به تولید هفت میلیون و ۸۰۰ هزار عدد مینی‌تیوبر سیب زمینی(بذر حقیقی سیب زمینی) در سال زراعی گذشته در استان اشاره کرد و گفت: این میزان در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت در هفت سال قبل ۲۰۰ هزار عدد معادل  ۲.۶۳ درصد بیشتر شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید