Iranian Agriculture News Agency

در سال جهش تولید؛استان اصفهان رتبه دوم احداث گلخانه را در کشور دارد

این استان در بحث گلخانه رتبه سوم را در کشور دارد اما در زمینه احداث، در سال جهش تولید به رتبه دوم کشور رسیده است.

در سال جهش تولید؛استان اصفهان رتبه دوم احداث گلخانه را در کشور دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مهرداد مرادمند اردستان بیان کرد: با توجه به اینکه در حاشیه برخی نقاط شهری امکان سوء‌ استفاده از مجوزهای گلخانه‌های کوچک و تغییر کاربری وجود داشت، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود اما گلخانه‌های کوچک مقایس برای شهرستانی مانند اردستان برقرار است.

وی افزود: برای احداث گلخانه‌ها از منابع تسهیلات تلفیقی در مناطق برخوردار وام ۱۴.۵ درصدی و برای نقاط کم‌برخوردار ۱۲.۵ درصد پرداخت می‌شود و محدودیتی در این زمینه نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تشریح کرد: برای اصلاح الگوی کشت در استان اصفهان به منظور نهادینه کردن طرح‌های سازگار با کم‌آبی، گام‌های خوبی منجمله افزایش سطح گلخانه‌ها، افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی، اصلاح باغات، توسعه گیاهان دارویی و کشت‌های نشایی برداشته شده است.

وی اضافه کرد: اصفهان، استان دوم کشور در وام محصولات کشاورزی است و تلاش داریم بتوانیم با تقویت زنجیره‌های ارزش و تولید شرایطی را ایجاد کنیم تا چرخه اقتصادی بهتر و کشاورزی پرسودتری برای بهره‌برداران این بخش داشته باشیم.

مرادمند با اشاره به افزایش نزدیک به ۸۰ درصدی سطح آبیاری تحت فشار و ۱۰۰ درصد افزایش در توسعه گلخانه‌ها از ابتدای سال ۹۲ تا کنون، یادآور شد: ۱۰۰ درصد افزایش استفاده از مواد خام کشاورزی با بهره‌برداری از جوازهایی که در صنایع تبدیلی و تکمیلی داده شده را شاهد خواهیم بود.

وی همچنین اظهار کرد: تسهیلات مکانیزاسیون برای خرید ادوات کشاورزی شناور است، هرچند تعداد تراکتور اختصاصی در ۶ ماهه نخست امسال محدودیت داشت و حدود ۱۷۳ دستگاه بود که با پیگیری‌ها در ۶ ماهه دوم قرار است به نزدیک ۴۰۰ دستگاه افزایش یابد و امیدواریم مشکلات کمتر شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، مجتمع‌های دام و طیور در زمینه تهیه ادوات و مکانیزه کردن کشت نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کننند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مرادمند در مورد کمبود نهاده‌های دامی نیز بیان کرد: این بحث کشوری است و با تاسف در چند ماه گذشته به دلیل تامین نشدن ارز، واردات نهاده‌ها دچار مشکل شد و دام‌داران در تنگنا قرار گرفتند، هرچند تلاش کردیم حداقل مورد نیاز را فراهم کنیم و بر این اساس ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌ها با ارز یارانه‌ای تامین شد.

وی افزود: تلاش کردیم در مرغداری‌های تخمگذار کمترین آسیب وارد شود اما در مرغداری‌های گوشتی اگرچه به نسبت کشور شرایط بهتری در زمینه جوجه‌ریزی داشتیم، اما به هر روی تولیدکنندگان و دامداران بسیار اذیت شدند چرا که مجبور بودند نهاده‌ها را از بازار آزاد تامین کنند که موجب افزایش هزینه‌ها و کاهش سود شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: مشکل در زمینه جو و ذرت کمتر اما در سویا و کنجاله بیشتر بود که بر اساس قول مدیرعامل سازمان پشتیبانی امور دام کشور، امیدواریم مساله تا پایان شهریورماه برطرف شود.

وی در مورد مصوبه سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به شهرستان اردستان و قول مساعد مبنی بر تخصیص ۷۰ میلیارد ریال برای قنات های این شهرستان گفت: ۳۵ میلیارد ریال تا کنون در قالب اسناد خزانه اختصاص یافته است که در حال مبادله موافقت‌نامه هستیم و به‌زودی در اختیار شهرستان قرار می‌گیرد.

استان پنج میلیون نفری اصفهان، ۵۶۸ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که برابر پنج درصد از مساحت این استان و ۳.۹ درصد از مجموع اراضی کشاورزی کشور است و حدود ۱۸۵ هزار نفر در این بخش فعال هستند.

شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر ۴۲ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید