Iranian Agriculture News Agency

صادرات محصولات هیبریدی دهاقان به کشورهای همسایه

ایران ششمین کشور جهان در دستیابی به تکنولوژی بذر هیبرید است

صادرات محصولات هیبریدی دهاقان به کشورهای همسایه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ،  بابک بهفروز با بیان این‌که ایران ششمین کشور جهان در دستیابی به تکنولوژی بذر هیبرید است و شهرستان دهاقان  نیز جزء سه شهرستان برتر کشور در تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای است، اظهار کرد: دغدغه‌ کسب درآمد از محصولات گلخانه‌ای سبب شد تا دانشگاه آزاد دهاقان با همکاری شرکت نگین بذر به تولید محصولات هیبریدی بپردازد و در سال ۹۸ موفق به تولید ۲۰ میلیون بذر هیبریدی خیار شدیم.

مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با اشاره به شعار جهش تولید تصریح کرد: به زودی علاوه بر افزایش ۷ هکتاری محیط کشت گلخانه‌ای در دانشگاه، صادرات محصولات هیبریدی به کشورهای همسایه از جمله عراق را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: بذر هیبرید به گونه‌ای اصلاح شده از بذر می‌گویند که فقط یک بار پس از کشت قابلیت تولید محصول را دارد و از نظر مقاومت در برابر آفات کشاورزی، دارای مقاومت بیشتری است و با صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سموم و آفت‌کش‌ها سبب تولید محصولی سالم‌تر برای هموطنان می‌شود.

بهفروز افزود: این بذر خاص به دلیل بلااستفاده بودن پس از یک بار کشت، چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی به نوعی انحصار برند و حفظ بازار فروش هر شهری نسبت به محصول خاص خود به شمار می‌رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید