Iranian Agriculture News Agency

تاکید برخی کشاورزان اصفهانی به کشت سنتی به دلیل هزینه‌های بالای کشت گلخانه ای

مدیر باغبانی سازمان گفت :میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای هر هکتار کشت گلخانه ۳۵ تا ۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

تاکید برخی کشاورزان اصفهانی به کشت سنتی به دلیل هزینه‌های بالای کشت گلخانه ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه تا افق ۱۴۰۴ میزان کشت گلخانه ای استان به حدود ۱۰۰۰ هکتار خواهد رسید، گفت: میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای هر هکتار کشت گلخانه ۳۵ تا ۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

احمد رئیس زاده در خصوص آخرین وضعیت کشت گلخانه ای در اصفهان با توجه به ضرورت تغییر الگوی کشت در استان، اظهار کرد: مطابق برنامه توسعه کشت های گلخانه ای تا افق چشم انداز ۱۴۰۴، برای استان در قالب یک برنامه پنج ساله حدود ۱۰۰۰ هکتار و به طور متوسط سالانه ۲۰۰ هکتار پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سطح گلخانه های استان ۲۰۵۰ هکتار برآورد می شود، افزود: از این مقدار حدود ۲۰۰ هکتار انواع گل و گیاهان زینتی و گل های شاخه بریده است که با تولید سالانه حدود ۱۵۰ میلیون اصله گلدان و شاخه است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: ۱۸۵۰ هکتار دیگر کشت گلخانه ای استان شامل انواع سبزی و صیفی گلخانه ای است که تولید سالیانه آن بیش از ۳۷۰ هزار تن برآورد می شود که شامل خیار، انواع گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، بادمجان، انواع سبزیجات برگی و .... است.

وی با تاکید بر اینکه میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای هر هکتار کشت گلخانه ۳۵ تا ۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود، گفت: البته سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تا ۸۰ درصد این هزینه را از طریق تسهیلات بلندمدت تامین می کند.

رئیس زاده تصریح کرد: البته به دلیل بالا بودن میزان سرمایه گذاری، طبیعی است که برخی کشاورزان توانایی این هزینه را نداشته و به کشت سنتی خود ادامه دهند.

وی همچنین در خصوص مناطق مستعد کشت گلخانه ای در استان، اظهار کرد: عمده مناطق مستعد اصفهان شامل منطقه مرکزی، مناطق غربی و جنوبی استان است که دلیل استفاده از این کشت بهره مندی از آب با کیفیت بالا و اقلیم مناسب است.

به گفته مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان، کشت محصولات گلخانه‌ای در مقایسه با کشت فضای باز مشابه حداقل ۵۰ درصد صرفه جویی در میزان آب مصرفی و بیش از پنج برابر بهره وری و افزایش تولید در واحد سطح را به دنبال دارد.

وی در خصوص برخی انتقادات از فرایند طولانی دریافت مجوز برای کشت گلخانه ای، گفت: در حال حاضر فرایند صدور مجوزهای لازم برای پروانه تاسیس کمتر از یک ماه در سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام می شود.

رئیس زاده همچنین در خصوص صادرات محصولات گلخانه ای از استان، تاکید کرد: هم اکنون محصولاتی مانند فلفل دلمه ای رنگی، گوجه فرنگی و بادمجان گلخانه‌ای به خوبی صادر می شود و متقاضیان زیادی برای صادرات به کشور روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

وی درباره استاندارد محصولات گلخانه ای جهت صادرات نیز، گفت: چنانچه تولیدکننده‌ای استانداردهایی شامل گواهینامه‌های عدم کاربرد سموم شیمیایی و مصرف بهینه عناصر غذایی و یا استاندارد ملی ایران را داشته باشد محصول خود را برای صادرات مناسب تر عرضه می کند، اما به طور معمول حداقل های استاندارد محصولات توسط کشور دریافت کننده محصول ارائه می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید