Iranian Agriculture News Agency

تولید محصولات گلخانه‌ای اصفهان در ۷سال اخیر ۶۹ درصد رشد یافت

تولید محصولات گلخانه ای در استان اصفهان نسبت به ابتدای فعالیت دولت حدود ۱۲۳ هزار تُن معادل ۶۹ درصد رشد یافته است.

تولید محصولات گلخانه‌ای اصفهان در ۷سال اخیر ۶۹ درصد رشد یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مهرداد مرادمند رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: تولید محصولات گلخانه‌ای در سال زراعی ۹۲ تا ۹۳ که ابتدای فعالیت دولت یازدهم بود حدود ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ تن ثبت شد، اما در پایان سال ۹۸ به بیش از ۳۰۱ هزار و ۶۰۰ تن افزایش یافته است.

او با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای بیشتر به سبزی، صیفی و گل‌های زینتی اختصاص دارد، تصریح کرد: خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و برخی گل‌های تزیینی، بیشترین آمار کشت گلخانه‌ای در استان را تشکیل می‌دهد و البته می‌توان تعداد این محصولات بخصوص گل‌های تزیینی را بیشتر کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه برنامه ریزی مناسب، اقدامات مفید و ارائه تسهیلات جهش تولید یاد شده را به دنبال داشت، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کاهش منابع آبی در استان و توجه به اینکه در منطقه نیمه خشک و خشک قرار داریم لزوم توسعه هر چه بیشتر این نوع کشت را نشان می‌دهد.

مرادمند با اشاره به اینکه مساحت گلخانه‌های استان در آغاز فعالیت دولت یازدهم بالغ بر یک هزار و ۷۰ هکتار بود، اضافه کرد: این سطح اکنون به ۲ هزار و پنجاه هکتار رسید و نکته مهم اینکه یک سوم محصولات تولیدی در گلخانه‌ای منطقه اصفهان به خارج از کشور صادر می‌شود.

او اظهار کرد: رتبه اصفهان از حیث سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات گلخانه‌ای به نسبت دیگر استان‌ها دوم و سوم است و نشان از فعالیت خوب در این خطه دارد که البته با افزایش حمایت‌ها باید برای جهش و رونق هر چه بیشتر تولید در این بخش و افزایش تولیدات تلاش کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان به توسعه گلخانه‌ها به عنوان یکی از اهدف وزارتخانه اشاره کرد و گفت: سیاست گسترش گلخانه‌ها در استان هم بطور جدی دنبال خواهد شد.

رشد ۱.۶۱ درصدی تولید محصولات باغی با وجود خشکسالی‌ها

او به افزایش تولید محصولات باغی برغم عدم توسعه سطح زیر کشت به دلیل کمبود منابع آبی اشاره و خاطرنشان کرد: میزان تولید محصولات باغی در سال ۹۲ حدود ۵۱۷ هزار تُن بود و اکنون به بیش از ۵۲۵ هزار تن رسید و رشد ۱.۶۱ درصدی این بخش را نشان می‌دهد.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی استان بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های نُرمال از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل محصولاتی مانند انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلو است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تن (رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تن در سال (رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید هفتاد هزار تن در سال (رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تن در سال (رتبه سوم)، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تن (رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تن در سال (رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷ میلیون و پانصد هزار قطعه در سال (رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالیانه ۳۰۲ هزار تن (رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزارتن (رتبه دوم) و سیب زمینی با تولید سالیانه ۵۲۸ هزار تن (رتبه سوم) و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۷۷ هزار تن (رتبه چهارم کشور)، تولید قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تن (رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید