Iranian Agriculture News Agency

تولید بذر مهمترین مزیت بخش فناوری کشاورزی در اصفهان است

تولید و فرآوری بذر، مهمترین مزیت بخش علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در این استان است و از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه در این زمینه حمایت می‌شود.

تولید بذر مهمترین مزیت بخش فناوری کشاورزی در اصفهان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، وحید چیت‌ساز افزود: ایران و استان اصفهان نیاز شدیدی به دستیابی به فناوری تولید و فرآوری بذر دارند بهمین دلیل فعالیت واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌تواند پاسخگوی بخش عظیمی از این تقاضا باشد.

وی با اشاره به نیروی انسانی تحصیلکرده و با تجربه، دانشگاه‌های معتبر و برتر، ظرفیت‌های کشاورزی، منابع طبیعی و فناوری استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به این توانایی‌ها  و همچنین وجود شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، بستر مناسبی برای فعالیت در زمینه فناوری بذر در استان وجود دارد.

این کارشناس با بیان اینکه مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان اصلی بذر بویژه در واردات این محصول به کشور وجود دارد، تصریح کرد: بیشتر نیاز کشاورزان و مصرف‌کنندگان به بذر صیفی‌جات مانند خیار، گوجه و فلفل دلمه‌ای است که لازم است واحدهای فناور فعال در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اقدام‌هایی در این زمینه در برخی واحدها مانند مرکز رشد کشاورزی و دانشگاه آزاد اصفهان انجام شده است، اضافه کرد: با توجه به کمبودی که در زمینه فناوری بذر در کشور وجود دارد، بستر مناسبی برای فعالیت واحدهای فناور برای رفع نیاز بازار فراهم است.

چیت‌ساز دیگر مزیت‌های بخش فناوری کشاورزی اصفهان را گیاهان دارویی، کشت گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی تولیدات دامی عنوان و خاطرنشان کرد: اصفهان، رتبه نخست تولید شیر در کشور را دارد و واحدهای فناور و دانش بنیان با استفاده از این ظرفیت بزرگ می‌توانند در زمینه صنایع تبدیلی، ایده های نوآورانه خوبی داشته باشند.

به گفته وی یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان در زمینه صنایع تبدیلی اقدام‌هایی را برای تولید تخم مرغ فراسودمند انجام داده است.

چیت‌ساز با اشاره به اینکه در زمان حاضر بیش از ۲۰ واحد فناور در مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان مستقر است، گفت: در این مرکز از واحدهای دارای ایده و فناوری با توجیه اقتصادی در بخش‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی مانند زراعت، باغبانی، آب و خاک، صنایع غذایی و گیاهان دارویی توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان حمایت می‌شود.

وی با اشاره به برخی از دستاوردهای واحدهای فناور مستقر در این مرکز مانند تولید ناگت غلات، بیسکوییت بر پایه سنجد، انواع مکمل‌ها و داروهای گیاهی دام، طیور و آبزیان، عسل و زنبورداری، تولید کود کمپوست با کاهش مخاطرات زیست محیطی، بستر کشت و اقلیم هوشمند گلخانه‌ای با هدف صرفه جویی در مصرف آب، افزود: دانش آموختگان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی مخاطبان اصلی این مرکز رشد هستند به شرط آنکه ایده‌های فناورانه آنها منتهی به محصولی شود که نیاز بازار را پاسخ دهد.

رییس مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با بیان اینکه هماهنگی لازم با شهرک علمی و تحقیقاتی و جهاد کشاورزی استان اصفهان برای تسهیل در صدور مجوزها و رفع موانع برای واحدهای فناور فعال در این مرکز صورت گرفته است، اضافه کرد: برخی واحدها دارای صادرات به کشورهای خارجی نیز هستند.

فعالیت مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان در بخش توسعه فناوری‌های ‌کشاورزی، منابع طبیعی، صنایع غذایی و محیط زیست در قالب یک تفاهم‌نامه مشترک ‌بین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از سال ۱۳۹۳ آغاز شد. ‌

مرکز‎ ‎رشد،‎ ‎شرایطی‎ ‎مناسب‎ ‎برای‎ ‎تبدیل‎ ‎ایده های‎ ‎نوآورانه‎ ‎به‎ ‎واقعیتی‎ ‎قابل‎ ‎عرضه‎ ‎در‎ ‎بازار را‎ ‎ایجاد‎ ‎می‌کند‎ ‎که این‎ ‎هدف‎ ‎از‎ ‎طریق‎ ‎ارائه‎ ‎حمایت‌‎های‎ ‎مناسب‎ ‎برای‎ ‎شکل‌‎گیری‎ ‎و‎ ‎شروع‎ ‎حرکت‎ ‎تا‎ ‎زمان‎ ‎رسیدن‎ ‎به‎ ‎صحنه‎ ‎رقابت‎ ‎آزاد‎ ‎صورت می‌‎گیرد.

ماموریت این مرکز کمک به توسعه‌ اقتصاد دانش‌بنیان و فراهم‌سازی زمینه رشد و توسعه ‌بخش کشاورزی، منابع طبیعی، صنایع غذایی و محیط زیست استان اصفهان از طریق شبکه‌سازی ‌کارشناسان مجرب و پژوهشگران و حمایت از دانش‌‌آموختگان دانشگاهی، کارآفرینان و افراد متخصصی که منابع لازم برای ورود به عرصه تولید و ‌خدمات را در اختیار ندارند، است.‌

بیش از ۵۴۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در استان اصفهان فعال است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید