Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از ۱۶۶ طرح بخش کشاورزی اصفهان آغاز شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از افتتاح و آغاز بهره برداری ۱۶۶ طرح این نهاد همزمان با هفته دولت با صرف بیش از ۲ هزار ۴۱۸ میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

بهره‌برداری از ۱۶۶ طرح بخش کشاورزی اصفهان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مهرداد مرادمند در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این طرح‌ها از جمله در قالب ۸۰ پروژه آب و خاک، ۳۸ مورد تولیدات گیاهی، ۱۸ طرح در حوزه تولیدات دام و طیور و آبزیان و ۳۰ مورد مربوط به امور عشایر، منابع طبیعی و تعاون روستایی است.

وی ادامه داد: شاخص‌ترین طرح این سازمان افتتاح گلخانه امین در مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هزار مترمربع در شهرستان شهرضا با اعتباری حدود ۶۱۰ میلیارد ریال است که اشتغال ۲۰۰ نفر را به همراه خواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: طرح‌های هفته دولت امسال این سازمان اشتغالزایی ۵۵۴ نفر و تثبیت اشتغال ۷۷۵ نفر را در پی خواهد داشت.

وی به تنوع طرح‌های مورد بهره برداری اشاره و خاطرنشان کرد: شهرستان سمیرم با ۲۲، تیران و کرون با ۱۸ و شهرضا با ۱۳ طرح رتبه‌های اول تا سوم را از نظر تعداد پروژه‌های افتتاحی به خود اختصاص داده‌اند.

مرادمند با اشاره به سد خاکی در شهرستان فریدونشهر واقع در غرب استان گفت: این سد خاکی با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب توسط اداره کل امور عشایر از دیگر پروژه‌های سازمان جهاد کشاورزی در هفته دولت است.

وی به تولیدات دام، طیور و آبزیان در استان اشاره‌ کرد و افزود: احداث واحدهای قارچ‌های خوراکی در فریدونشهر، احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی در شهرستان لنجان از دیگر پروژه‌های سازمان جهاد کشاورزی اصفهان محسوب می‌شود که در راستای جهش تولید و رونق بیشتر کشاورزی نقش ویژه‌ای دارد.

رونق کشاورزی اصفهان مبتنی بر مصرف بهینه آب

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به کم آبی شدید و خشکسالی‌های مداوم در استان که تاکنون به مدت 10 سال طول کشید، خاطرنشان کرد: بر همین اساس سعی بر این بوده که بتوان محصولاتی مقاوم با شرایط و سازگار را در برنامه جایگزینی کشت محصولات قرار داد و اقدامات متناسبی جهت کاهش اثرات خشکسالی تدوین و به مرحله اجرا گذاشت.

وی اضافه کرد: تهیه اطلس نیاز آبیاری محصولات کشاورزی استان و تهیه و تدوین الگوی بهینه کشت محصولات زراعی و باغی استان اصفهان از جمله اقدامات مرتبط با موضوع کم آبی به شمار می‌رود.

مرادمند تصریح کرد: جایگزینی ارقام گندم و جو گواهی شده متحمل به شرایط تنش محیطی و سازگار با شوری و کم آبی و حذف تدریجی بذور خود مصرفی کشاورزان و ارقام کم بازده، اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی با جایگزینی و توسعه کشت گیاهان متحمل به خشکی و شوری نظیر گلرنگ، سورگوم علوفه ای و انواع ارزن‌ها، تغییر تاریخ کاشت در بعضی از محصولات زراعی بهاره به پاییزه نظیر چغندرقند، چغندرعلوفه ای و قصیل جو از دیگر فعالیتهای اخیر بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: استفاده از کشت‌های نشایی در محصولات آب بر نظیر پیاز، استفاده از بذور سیب زمینی گواهی شده و تولید غده های مینی تیوبر که سالانه سه تا پنج میلیون غده در استان تولید می شود و می تواند ۸۵ درصد نیاز کشور را تامین کند، جایگزینی و توسعه باغ ها متحمل به خشکی نظیر پسته، انار، بادام، انگور و گل محمدی و توسعه کشت گیاهان دارویی در استان از جمله گل محمدی، زعفران، زرشک، موسیر و بابونه با برنامه ریزی و اقدامات بهینه در مسیر خوبی قرار دارد.

اجرای طرح نوین آبیاری در ۱۲۳ هزار هکتار اراضی اصفهان

وی خاطرنشان کرد: تولید محصولات دامی، جایگزینی برای تولیدات زراعی و تأمین علوفه آب بر در سال‌های کم آبی بوده که با استفاده از آب مجازی افزایش یافته از سوی دیگر اجرای روش‌های نوین آبیاری در  ۱۲۳ هزار هکتار یعنی معادل نیمی از سطح کشت فعلی استان گامی موثر در حفظ منابع آبی دارد.

 استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را  به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به گونه ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی استان بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود.

مجموع  اراضی زراعی استان حدود  ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های نُرمال از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل محصولاتی مانند انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلو است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تن (رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تن در سال (رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید هفتاد هزار تن در سال (رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تن در سال (رتبه سوم) ، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تن (رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تن در سال (رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷  میلیون و پانصد هزار قطعه در سال (رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالیانه ۳۰۲ هزار تن (رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزارتن ( رتبه دوم ) و سیب زمینی با  تولید سالیانه ۵۲۸  هزار تن ( رتبه سوم)  و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۷۷ هزار تن ( رتبه چهارم کشور)، تولید قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تن ( رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید