Iranian Agriculture News Agency

تسهیلات و فرهنگ، لازمه توسعه آبیاری نوین است

در زمانی که خشکسالی و کمبود آب معضلات گوناگونی را برای کشور به‌وجود آورده است، توسعه آبیاری نوین ضروری بوده و آن نیازمند اعطای تسهیلات به کشاورزان و فرهنگ‌سازی است.

تسهیلات و فرهنگ، لازمه توسعه آبیاری نوین است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، این استان از نظر توسعه آبیاری مدرن در اراضی کشاورزی از جایگاه خوبی برخوردار است و نیز در زمینه تامین و توسعه آن تسهیلاتی نیز به کشاورزان اعطا می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ارتباط با تجهیز اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های مدرن آبیاری اظهار کرد: در استان اصفهان بالغ بر 120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز هستند.

اصغر رستمی با اشاره به تسهیلات موجود در این بخش برای کشاورزان عنوان کرد: تسهیلات برای سیستم‌های نوین آبیاری در سنوات گذشته هم بوده و در حال حاضر هم ادامه دارد به این صورت که در مواردی که کشاورزان به صورت شخصی متقاضی این تسهیلات هستند حدود 50 درصد آن به صورت بلا عوض و مابقی به صورت تسهیلات بانکی داده می‌شود.

وی افزود: همچنین در مواردی که جمعی از کشاورزان و بهره‌بردارن منابع آبی را یکسان کرده و آبیاری اراضی خود را به صورت جمعی انجام می‌دهند، این تسهیلات تا 85 درصد هم می‌تواند بلاعوض باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در رابطه با تاثیرات این سیستم در کشاورزی مناطقی همچون اصفهان عنوان کرد: اگر آبی وجود نداشته باشد، این سیستم‌ها به تنهایی کارایی برای ما ندارند اما استفاده از آنها می‌تواند میزان مصرف آب در هر هکتار محصول را پایین‌تر بیاورد و همچنین  باعث ایجاد برخی تغییرات اساسی در روش‌های کشت شده و استفاده از کشت‌های بهتر، ادوات و ماشین‌آلات و الگوهای کشت مناسب در هر منطقه را به دنبال داشته باشد.

باید توجه داشت که مشکلات حاصل از بحران آب آثار جبران ناپذیری را در سایر حوزه‌ها خواهد داشت و سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که به کاهش آب منجر شود توسعه‌ای پایدار محسوب می‌شود.

آبیاری نوین از این دست موارد است که توسعه آن در تمام اراضی کشاورزی با توجه به مسائل محیط زیستی و منطقه‌ای ضروری به شمار می‌رود اما اعطا تسهیلات لازم به کشاورزان کافی نیست بلکه فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مناسب در راستا استفاده صحیح از این نوع آبیاری، افزایش بهره‌وری اراضی کشاورزی و تولید انبوه محصولات باکیفیت حتما باید مدنظر باشد.

همچنین انتخاب روش مناسب برای آبیاری مدرن باید متناسب با شرایط اراضی مختلف کشاورزی باشد تا شاهد پیشرفت این صنعت باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید