Iranian Agriculture News Agency

نرخ‌گذاری محصولات توسط واسطه‌ها چالش جدی بخش کشاورزی است

پذیرش قیمت و نرخ‌گذاری توسط واسطه‌ها و دیگرانی که دستی در تولید ندارند، تنها به سود واسطه‌گرها و بازرگان‌های عمده است.

نرخ‌گذاری محصولات توسط واسطه‌ها چالش جدی بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، محسن حاج عابدی  در جلسه‌ای با فعالان بخش کشاورزی و باغداران سمیرم در فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: این یک آسیب جدی برای تولید کننده یا باغدار است که بجای اینکه خود قیمت گذاری کند، قیمت‌پذیر شده و راه به جایی نمی‌برد.

به گفته وی بزرگترین آسیب این سال‌های ما نظام بازار و مدیریت نادرست این بخش مهم اقتصادی است چرا که نرخ‌گذاری و تعیین قیمت از طرف دلال‌ها یا واسطه‌گران صورت می‌گیرد و کشاورز یا زارعی که ماه‌ها برای برچیدن محصول خود هزینه و تلاش کرد در تعیین نرخ کاشته خود کاره‌ای نیست.

مدیرکل تعاون روستایی استان اصفهان با بیان اینکه در بخش نظام تولید مدیریتمان بهتر و خوب بود، ادامه داد: برای رفع این آسیب‌ها به نفع کشاورز و بهره‌بردار اقدام هایی را کلید زده‌ایم که شکل‌گیری تشکل و تعاونی سیب درختی سمیرم یکی از این برنامه‌هاست.

حاج عابدی برند شدن سمیرم در تولید سیب مرغوب و شناخته شدن را خوب اما نه به سود باغدار و کشاورز دانست و گفت: اگر از همین شهرت و معروفیت در مسیر تحقق و شکل‌گیری تعاونی فراگیر کشاورزی سیب درختی استفاده شود در آینده مشکلات کمتری در زمان توزیع خدمات، برداشت و نرخ‌گذاری محصول شاهد خواهیم بود.

مدیرکل تعاون روستایی اصفهان با تاکید بر اینکه تولید کننده‌ها با مشارکت و کار گروهی می توانند دست واسطه‌ها را کوتاه کنند، افزود: ۲۷ تعاونی فعال در سمیرم داریم که با وجود سیب که عمده محصول تولیدی و شناخته شده سمیرم است هنوز تعاونی با برنامه، قوی و فعالی در این زمینه در این خطه شکل نگرفته است.

حاج عابدی ادامه داد: اما همین سمیرم در موضوع تولید و کشت گندم امسال با تولید ۱۱ هزار تن گندم و رشد ۱۰۰ درصدی به نسبت سال گذشته، عملکرد بسیار خوبی داشته و رتبه دوم استان را کسب کرده است.

وی به انواع خریدهای حمایتی و توافقی تعاون روستایی اشاره کرد و گفت: تامین مالی خریدهای توافقی با مساعدت استانداری و اتحادیه‌ها در موضوع سیب درختی در سال جاری را پیگیر هستیم تا واسطه گری‌ها به حداقل برسد و خریدها بهتر مدیریت شود.

معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی استان اصفهان در همین پیوند، اظهارداشت: برای توزیع سیب سمیرم به همه شهرستان‌های استان پیش بینی ها و برنامه‌های لازم را تدارک دیده‌ایم.

خدابخش توکلی تصریح کرد: اگر باغدار و کشاورز سیب خود را در سردخانه ذخیره کند ما این آمادگی را داریم که به مرور سیب را با قیمتی بالاتر از زمان برداشت  وارد بازار مصرف کنیم.

وی تقاضا برای سیب سمیرم در سال گذشته را بالا دانست و گفت: سیب این منطقه به ۱۱ استان کشور ارسال شد و نشان داد خواهان زیادی دارد.

بر همین اساس، تعاونی کشاوزی سیب سمیرم با مشارکت یک‌هزار و ۳۱۶ بهره بردار در سال ۱۳۶۸ پایه گذاری شد اما فعالیت چندانی نداشت، به همین دلیل سیب هر ساله در اواسط شهریور و اوایل مهرماه در زمان برداشت محصول توسط واسطه‌ها و خریداران عمده بدون دخالت باغداران سمیرمی قیمت گذاری و از آنها خریداری می‌شود.

خطه کوهستانی و سردسیر سمیرم دارای ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی است.

سالانه افزون بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تُن انواع سیب گلاب، گلدن و رِد در سمیرم تولید و بخش زیادی از آن به کشورهای اروپایی و عرب حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۰ درصدی مردم در بخش کشاورزی دارای چهار بخش، شش شهر و ۱۵۰ آبادی و روستاست و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید