Iranian Agriculture News Agency

رشد ۵ برابری صدور محصولات کشاورزی به خارج، نمادی از رهیافت‌های تولید محور اصفهان

کشاورزی استان اصفهان، روز به روز بیش از گذشته مسیر پیشرفت و توسعه و حرکت به سمت جهش تولید را ‌پیموده و در این رهگذر حمایت‌ها و تدابیر دولت نقش سازنده ای ایفا کرده است.

رشد ۵ برابری صدور محصولات کشاورزی به خارج، نمادی از رهیافت‌های تولید محور اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، زمین‌های کشاورزی اصفهان ۵۶۸ هزار هکتار برابر ۵ درصد از مساحت استان و ۳.۹ دهم درصد از اراضی کشور است،  ۱۸۵ هزار نفر در بخش کشاورزی این استان فعالیت می‌کنند و ۱۱ درصد از اشتغال و ۷ درصد از تولید ناخالص ملی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

از نظر رتبه‌بندی، استان اصفهان با تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تُن شیر در جایگاه نخست و با تولید ۲۰۰ هزار تُن گوشت مرغ و  یکصد هزار تُن تخم‌مرغ  در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

تولید سالانه هشت هزار تُن بوقلمون و یک ‌هزار تُن شترمرغ، رتبه نخست کشوری را برای این خطه رقم زده و دامداران استان ۶۸ هزار تُن گوشت قرمز در سال تولید می‌کنند که از این نظر رتبه پنجم و با تولید هفت هزار تُن عسل در جایگاه سوم کشور قرار دارند.

اصفهان با تولید ۶۸ میلیون قطعه ماهی زینتی و ۳۰۰ هزار تُن پیاز در رتبه نخست و  با تولید ۳۷۲ هزار تُن محصول گلخانه‌ای، ۴۸۵ هزار تُن سیب‌ زمینی و ۲۴۳ هزار تُن سیب در جایگاه سوم کشور واقع است.

آلمان، انگلیس، هلند، کرواسی، گرجستان، استرالیا، کانادا، کره جنوبی، ارمنستان، کویت، آمریکا، چین، هند، مالزی، سنگاپور، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، بحرین، پاکستان، قطر، عربستان، سومالی، قزاقستان، عراق، افغانستان، عمان، سودان و سومالی از مقاصد صادرات کشاورزی و دامی استان اصفهان به شمار می‌روند.

از مهمترین محصولات صادراتی کشاورزی و دامی اصفهان به مقصد کشورهای خارجی می‌توان به حیوانات زنده مانند مرغ، خروس، بوقلمون، پرندگان شکاری(به منظور امور تحقیقاتی) ماهی، گوشت مرغ، تخم مرغ، میگو، شیر خشک، لبنیات، عسل، صیفی‌جات، خشکبار، زعفران، انواع میوه مانند زردآلو، هلو، انواع شیره، لعاب و مواد غلیظ کننده، انواع روغن مانند روغن بادام و سویا، قند و شکر، انواع شیرینی، انواع خمیر، رُب گوجه فرنگی، فرآورده‌های غذایی مرکب، آبمیوه، گلاب و انواع وسایل و دستگاه‌های کشاورزی و همچنین تجهیزات گلخانه‌ای اشاره کرد.

در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید طرح‌های متعدد در این صنعت در اصفهان توسعه پیدا کرد، برای مثال سال گذشته بیش از ۳۰۸ طرح مربوط به این بخش در ۲۳ شهرستان با ۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبار و یک ‌هزار و ۱۰۹ نفر اشتغالزایی و تثبیت اشتغال جدید استان افتتاح و بهره‌برداری شد.

 انواع طرح‌های تولیدات گیاهی، آب و خاک و امور فنی مهندسی، تولید دام و طیور و آبزیان، صنایع و یک طرح تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر، تعاون روستایی و دامپزشکی از جمله طرح‌هایی است که در سال‌های قبل، توجه جدی به آنها شده است.

توسعه روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی اصفهان

آمار نشان می‌دهد ۱۲۳ هزار هکتار اراضی بخش کشاورزی اصفهان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند که اجرای ۴۱ درصد از این سیستم‌ها با وجود محدودیت‌ مالی دولت تدبیر و امید انجام شده است که این اقدامات همچنان ادامه دارد.

به گفته کارشناسان، برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری هیچ محدودیتی وجود ندارد و دولت خود را موظف به پشتیبانی مالی در تجهیز اراضی کشاورزی کشور به این سیستم‌ها می‌داند.

پیاده‌سازی طرح‌های نوین آبیاری در استان در هر هکتار به مدیریت مصرف چهار هزار و ۳۰۰ لیتر منجر می‌شود و برنامه مورد نظر برای امسال در این بخش، اجرای پروژه آبیاری نوین در سطح هفت هزار هکتار از اراضی استان است.

به روز رسانی تجهیزات کشاورزی در اصفهان

از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون حدود ۲ هزار دستگاه تراکتور، ۵۲ دستگاه کُمباین و بیش از سه هزار و ۶۰۰ ادوات کشاورزی با استفاده از تسهیلات وارد صنعت کشاورزی استان شده و در همین ارتباط شاخص درجه مکانیزاسیون استان به ۱۱.۳۲ درصد و شاخص ضریب مکانیزاسیون به ۰.۵۴ اسب بخار رسیده است.

توسعه کشاورزی نوین با افزایش کشت گلخانه‌ای

 توجه دولت به توسعه کشت گلخانه‌ای در سال‌های اخیر به مراتب بیش از پیش خود را نشان داد که این امر در استان اصفهان متبلور شد.

کشت گلخانه‌ای بعنوان روشی پیشرفته در کشت و کار را می‌توان راهی مطمئن برای رونق کشاورزی بویژه در مناطق کم‌آب در نظر گرفت زیرا محصولات این نوع کشت برخلاف باور عمومی، کیفیت بالایی دارد و بخوبی می‌تواند جایگزین تولیدات کشت سنتی شود، کنترل آفات و بیماری‌ها، شرایط محیطی مناسب و رسیدگی دقیق‌تر به آن در زمُره دلایلی است که این نوع محصولات را با کیفیت بهتر به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند.

استان اصفهان پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم، یک هزار و ۷۰ هکتار گلخانه داشت که این رقم در زمان حاضر به ۲ هزار و پنجاه هکتار رسیده، بر همین اساس میزان تولیدات گلخانه‌ای که آن زمان کمتر از یکصد هزار تُن در طول سال بود، این روزها به ۳۰۰ هزار تُن افزایش پیدا کرده است که حدود یک سوم آن هم به خارج از کشور صادر می‌شود.

 سال‌های ۹۶ تا ۹۸ هر سال حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد به وسعت گلخانه‌های استان افزوده شد که این آهنگ رشد همچنان نیز ادامه دارد.

اصفهان پرچمدار تولید محصولات لبنی کشور

صنعت شیر و محصولات لبنی این خطه در کشور حرف نخست را می‌زند، وجود یک هزار و ۹۷۳ گاوداری صنعتی و ۲۲ هزار و ۶۸۷ دامداری سنتی و نیمه صنعتی در اصفهان فعالیت دارد.

۳۰ درصد از شیر و فرآورده‌های لبنی تولیدی به خارج از استان صادر می‌شود و سال قبل با صادرات ۲۰ هزار تُن انواع محصولات لبنی ۲۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان به همراه داشت.

از سال ۹۲ و با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید و با برنامه‌ریزی، تلاش تولیدکنندگان و فعالان این عرصه و حمایت‌های صورت گرفته، سالانه حدود یکصد هزار تُن به تولید محصولات شیر و لبنیات استان اضافه شده است که این روند صعودی همچنان ادامه دارد.

سال ۹۸، یک میلیون و ۴۳۰ هزار تُن انواع محصولات لبنی مانند شیر خام، شیرخشک، خامه، ماست، دوغ و کره در استان تولید شد و امسال پیش بینی می‌شود که این رقم به یک میلیون و پانصد و ۱۸ هزار تُن افزایش پیدا کند.

بزرگترین مجموعه‌های تولید شیر و محصولات لبنی و همچنین شیر خشک در اصفهان قرار دارد که این استان را بعنوان منطقه منحصر به فرد در سراسر کشور معرفی کرده و در زمینه‌ فناوری‌ها و دانش مربوطه نیز رتبه برتر را داراست.

رشد 100 درصدی تولید نهال در اصفهان 

استان اصفهان در تولید نهال به مثابه پیشتاز در توسعه باغ‌ها و افزایش محصولات دیگر بویژه میوه‌ها، رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است.

میزان تولید نهال اصفهان در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت یازدهم بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته، چنانکه در سال ۹۲ سالانه حدود ۲ میلیون نهال در استان تولید می‌شد که این میزان هم‌اکنون به پنج میلیون اصله رسیده است.

افزایش شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید نهال و پژوهش‌های مرتبط با آن از دیگر نقاط مثبت و قابل توجه استان اصفهان در این عرصه به شمار می‌رود.

آغاز فعالیت مجموعه‌های تولیدی تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان در تولید نهال گواهی شده از دیگر اقداماتی است که در یکی دو سال اخیر در اصفهان شروع شده و به تولید این محصول در سال ۹۸ برای نخستین بار در کشور  و بالغ بر ۶۰ هزار اصل نهال منجر شد.

انواع نهال درختان هسته‌دار و دانه‌دار و دانه‌ریز مانند زردآلو، آلو، هلو، سیب گلابی، انگور، انار و گردو از جمله تولیدات استان اصفهان است که در سایر نقاط کشور خریدار دارد، بیشترین تولید نهال در استان در شهرستان‌های مبارکه، فلاورجان، شهرضا  و نجف‌آباد انجام می‌گیرد و بخشی از آن هم به خارج از کشور صادر می‌شود که ارزآوری را برای کشورمان به ارمغان می‌آورد.

رونق تولید طلای سبز در استان اصفهان

سطح زیر کشت پسته در استان در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ معادل پنج هزار و ۸۵۳ هکتار بود که این رقم اکنون به ۹ هزار و ۳۴۵ هکتار رسیده که بالغ بر ۵۹ درصد رشد داشته است.

میزان تولید پسته در آن سال پنج هزار و ۹۹۰ تُن بود که در سال ۹۸ به هشت هزار و ۲۵۰ تُن رسید و با رشد ۳۸ درصدی روبه‌رو شد، ۲۵ درصد از محصول تولیدی در اصفهان در همین استان استفاده و بقیه به سایر مناطق ایران و دیگر کشورها صادر می‌شود.

از حیث اشتغالزایی بعنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای امروز کشور، هفت هزار و ۸۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم در صنعت کشت این محصول زراعی در استان بکار مشغولند.

صادرات چشمگیر محصولات کشاورزی اصفهان به کشورهای خارجی

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به جهش تولید شعار سال ۹۹ افزود: تحقق این راهبرد مستلزم شناسایی موانع و رفع آن است و پس از آن آسان‌سازی صدور مجوزها راهکاری مناسب برای ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی خواهد بود.

مهرداد مرادمند به لزوم کاهش زمانبری صدور مجوزها اشاره و تصریح کرد: برای این مقوله هم برنامه‌ریزی شده  تا در سال ۹۹ روند امور، حذف استعلام‌های غیرضروری، رفع انحصار، مکاتبه‌ها و درخواست‌ها به حداقل خود برسد.

وی اهمیت افزایش بهره‌وری این صنعت را نیازمند بهبود ساز و کارها دانست و گفت: باید شرایطی مهیا کنیم که سود حاصل از بهبود اوضاع کشاورزی به جیب خود مردم بازگردد تا مشتاقانه سرمایه خود را در صنعت کشاورزی به چرخش درآورند.

وی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی را لازم برشمرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق شعار امسال ۲ برنامه راهبردی اصلی را دنبال می‌کند که یکی از آنها در سطح ملی و دیگری در ابعاد استانی است.

مرادمند اضافه کرد: اصلاح فرایندها، کاهش سود تسهیلات و حمایت‌های بیمه‌ای از جمله راهبردهای وزارتخانه است که تحقق آن با همکاری و مشارکت سایر نهادها محقق خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان همکاری هرچه بیشتر وزاتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو را خواستار شد و گفت: مساعدت این ۲ نهاد تاثیر زیادی در تحقق شعار جهش تولید در صنعت کشاورزی دارد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید