Iranian Agriculture News Agency

رشد ۶۰ درصدی صنعت طلای سبز در اصفهان

این استان از لحاظ سطح زیر کشت رتبه سیزدهم و از حیث تولید رده دوازدهم را نسبت به سایر استان‌های کشور دارد.

رشد ۶۰ درصدی صنعت طلای سبز در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، سعادت شاهپوری کارشناس باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: در صورت رفع کمبود ادوات و تجهیزات مکانیزه، راه اندازی مرکز خدمات مکانیزه کشاورزی، مرکز بسته بندی، فرآوری و بازاریابی در استان، شاهد توسعه بیش از گذشته صنعت تولید پسته خواهیم بود و خوشبختانه اشتیاق و توانایی لازم در این سرزمین وجود دارد.

نیاز به تسهیلات کم بهره برای توسعه صنعت کشت پسته در اصفهان

وی با تاکید بر بهسازی باغ‌های پسته برای افزایش بهره وری اضافه کرد: تسهیلات بلند مدت و کم بهره برای این موضوع مورد نیاز است تا با اقدامات اساسی به سمت مرمت برخی باغ‌ها و در نتیجه بهبود میزان و کیفیت محصول پیش رویم.

شایسته اشاره است که شهرستان‌های آران و بیدگل، اردستان، کاشان، نایین، اصفهان و خور و بیابانک به ترتیب مناطق اصلی استان اصفهان هستند که کشت پسته در آنها انجام می‌شود.

در همین ارتباط رییس اداره تولیدات گیاهی در مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل اظهارداشت: کانون اصلی تولید این محصول در استان اصفهان در منطقه شمال شرقی استان و بویژه شهرستان آران و بیدگل است.

آران و بیدگل پرچمدار تولید پسته در اصفهان

هادی یغماییان با بیان اینکه شهرستان آران و بیدگل چهار هزار و ۱۰۰ هکتار زمین زراعی مربوط به کشت پسته دارد، گفت: این خطه پرچمدار تولید این محصول در استان اصفهان به شمار می‌رود و هر ساله به طور متوسط حدود ۱.۷ تا ۲ تن پسته خشک  و در انواع مرغوب در هر هکتار آن بدست می‌آید.

وی کم آبی و محدودیت‌های آبی را بزرگ‌ترین چالش پیش روی این صنعت کشاورزی برشمرد و افزود: بخصوص از سال ۸۸ به بعد که خشکسالی‌های متوالی استان ضربه زیادی به تولید این محصول وارد کرد این روند به طور تقریبی هرساله وجود دارد.

رییس اداره تولیدات گیاهی در مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل اضافه کرد: از سوی دیگر با اجرای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و کاهش دو سومی منابع آبی برای سطح زیر کشت سبب شده تا درختان پسته در منطقه نسبت به گذشته کمتر محصول دهند و این موضوع روی تولید کلی آن تأثیرگذار بوده است.

یغماییان ادامه داد: اگرچه در مجموع درختان پسته درختان کم آبی هستند اما باید همان میزان آب کم با فواصل مشخص و به صورت منظم در اختیار این درختان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: آران و بیدگل در دشت ممنوعه و بحرانی قرار گرفته بنابراین طرح‌های مرتبط با تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در آن اجرا می‌شود و این سبب شده که روی کشاورزی و به خصوص درختان پسته موثر واقع شود.

رییس این اداره با بیان اینکه تحریم‌ها در سال‌های اخیر سبب کاهش چشمگیر صادرات محصول شده است خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوان زمینه صادرات این ماده غذایی را فراهم کرد دستاورد مالی و ارزآوری خوبی برای کشورمان حاصل خواهد شد.

توجه به ارتقای روز افزون کیفیت برای جذب بازارهای جهانی

یغماییان اظهارداشت: ذکر این نکته هم ضروری است که کیفیت بخشی به تولید محصولات باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد، کشورهای مقصد در موضوع صادرات کیفیت و استانداردهای لازم را به شدت مورد بررسی و تاکید قرار می‌دهند و برای اینکه بتوانیم بازارهای آن کشور را همچنان حفظ کنیم باید موضوع استانداردسازی و کیفیت و بهبود را به طور جدی در دستور کار قرار داده شود.

رییس اداره تولیدات گیاهی در مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل در راستای چگونگی ارتقای کیفیت پسته تولیدی گفت: برداشت اصولی مکانیزه، استفاده از تجهیزات استاندارد، حمل و نقل مناسب، رعایت حداقل فاصله بین درختان، احداث باغ و کاشت درختان بصورت علمی و هرس و مرتب کردن درختان از جمله مهم ترین موارد در این زمینه است.

وی توضیح داد: مجاورت درختان و شاخ و برگ و محصولات کنار هم به مدت طولانی سبب کاهش کیفیت می‌شود و از سویی دیگر برای به حداقل رساندن زمان برداشت و رساندن محصول به ترمینال‌های فرآوری و صادرات باید کاهش زمان را به طور جدی لحاظ کرد.

یغماییان با بیان اینکه پسته ایران از لحاظ کیفیت و موارد دیگر جزو محصولات طراز اول جهان به شمار می‌رود افزود: با این حال اگر چه کشورهایی مانند آمریکا خاستگاه این محصول نیستند اما با اصلاح ژنتیک و کارهای علمی انجام شده در این کشورها تولید و کیفیت پسته تولیدی‌شان در سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و در صورتی که نتوانیم اقدامات کیفی سازی، روش های علمی زراعت و به ویژه صادرات خود را پی در پی به روز کنیم، کم کم بازارهای جهانی را از دست خواهیم داد.

رییس اداره تولیدات گیاهی در مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل تاکید کرد: در سال های اخیر از لحاظ اصول فنی و مهندسی کشت و کار در منطقه شاهد ارتقای چشمگیر هستیم و در صورتیکه بخواهیم تولید این محصول را همچون سال‌های قبل حفظ کنیم باید همچنان به موضوعات علمی و اصول و فنون پیشرفته نگاه ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید