Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی ۹۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم در استان اصفهان

امسال سطح زیر کشت گندم آبی استان اصفهان حدود ۶۰ هزار و ۵۱۰ هکتار و گندم دیم ۱۸ هزار و ۲۷۰ بود.

خرید تضمینی ۹۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۹۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم آبی و بذری در استان خرید تضمیمی شده است، گفت: اگرچه پیش بینی تولید حدود ۳۰۰ هزار تن گندم در اصفهان می‌‌شود، اما به دلیل اینکه نیاز استان حدود ۲ برابر تولید گندم موجود است، بنابراین ناچار به واردات از دیگر استان‌‌ها و خارج کشور هستیم.

پیمان فیروزنیا درباره آخرین وضعیت برداشت محصولات کشت پاییزه در استان اصفهان، اظهار کرد:امسال سطح زیرکشت گندم آبی استان اصفهان حدود ۶۰ هزار و ۵۱۰ هکتار و گندم دیم ۱۸ هزار و ۲۷۰ بود که تاکنون ۵۰ هزار هکتار گندم آبی و ۲۶۰۰ هکتار گندم دیم در استان برداشت شده است.

وی با بیان اینکه مجموع تولید گندم استان از اراضی آبی ۲۴۰ هزار و ۸۰۰ تن و گندم دیم ۱۹۰۰ تن بود، افزود: در مجموع تاکنون ۲۴۲ هزار و ۷۰۰ تن گندم آبی و دیم در استان تولید شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه تاکنون ۹۴ هزار تن گندم آبی و حدود ۴۵۰۰ تن گندم بذری در استان با قیمت ۲۵۰۰ تومان خرید تضمیمی شده است، تاکید کرد: بخشی از گندم تولیدی اصفهان توسط برخی کارخانجات آرد استان که مجوز خرید توافقی از شرکت غله گرفته اند، انجام شد.

به گفته فیروزنیا، سال گذشته نیز ۶۴ هزار و ۹۳۹ هکتار گندم آبی کشت شد که حدود ۲۸۰ هزار تن گندم تولید شد، همچنین در سطح زیر کشت ۲۵ هزار و ۸۶۸ هکتار گندم دیم، ۱۶ هزار و ۶۹۰ تن گندم تولید شد.

وی در خصوص وضعیت کشت جو در استان اصفهان، گفت: در استان اصفهان ۵۵ هزار و ۷۶۴ هکتار کشت جو آبی و ۵۴۱۰ هکتار جو دیم انجام شد که در سطح برداشت جو آبی ۴۲ هزار و ۱۷۱ هکتار و جو دیم ۸۶۰ هکتار است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان همچنین به تولید جو در استان اشاره کرد و افزود: حدود ۱۷۷ هزار و ۱۰۰ تن جو آبی و ۵۶۰ تن جو دیم و مجموع ۱۷۷ هزار و ۶۷۰ تن تولید جو در استان اصفهان تولید شده است.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی جو ۱۶۳۰ تومان است، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت جو بازار بالاتر از خرید تضمیمی است، امسال خرید تضمینی جو انجام نشده و حدود ۵ هزار تن خرید بذری صورت گرفت.

فیروزنیا درباره اینکه اصفهان در تولید گندم با کمبود مواجه است یا خیر، پیش بینی کرد در استان اصفهان حدود ۳۰۰ هزار تن تولید گندم داشته باشیم، اما به دلیل اینکه نیاز استان حدود ۲ برابر تولید گندم موجود است، بنابراین ناچار به واردات از دیگر استان ها و خارج کشور هستیم.

وضعیت کشت تابستانه در استان اصفهان

وی در ادامه با اشاره به کشت تابستانه کشاورزان اصفهان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اصفهان استانی دامپرور است و نیاز به علوفه در آن بالاست باید به سمت و سوی تامین علوفه پیش رویم، بنابراین یکی از گیاهان کشت ذرت علوفه ای است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: پیش بینی می شود با کشت ذرت علوفه ای در سطح ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در اصفهان، یک میلیون و ۱۴۷ هزار تن این محصول تولید شود که در حوضه زاینده رود نیز ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار زیر کشت ذرت علوفه ای رود.

وی با اشاره به کشت سورگوم دانه ای در استان، پیش بینی کرد حدود ۱۲۰ هکتار سورگوم دانه ای و حدود ۹۰۰ هکتار سورگوم علوفه ای کشت شود که تولید محصول آن حدود ۵۸ هزار تن خواهد بود.

به گفته فیروزنیا، با توجه به مقاومت گیاه سورگوم در برابر بی آبی، پیشنهاد می شود کشاورزان این محصول را به جای ذرت کشت کنند.

وی با اشاره به کشت شلغم و چغندر علوفه ای در استان با توجه به مقاومت در برابر بی آبی و شوری، برآورد کرد که حدود ۲۵۰۰ هکتار کشت این دو محصول در اصفهان انجام شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور و استان نیازمند واردات روغن هستیم و گلرنگ یک از گیاهان مورد نیاز در تامین روغن است، با توجه به مقاومت آن نسبت به بی آبی و شوری، کشت آن جایگاه ویژه ای در استان دارد و اکنون حدود ۲۵۰۰ هکتار از اراضی شرق اصفهان زیر کشت گلرنگ است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه کشت گلرنگ از اواخر اسفند ماه انجام می شود و بخشی از نیاز آبی خود را از زاینده رود دریافت می کرد، قطع آب رودخانه موجب خسارت به این محصول شد.

فیروزنیا به کشت ۱۸۶۵ هکتار کشت چغندر قند بهاره در استان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود ۸۵ هزار تن چغندر از این سطح برداشت شود.

وی همچنین با اشاره به کشت ۱۳۰۰ هکتار پنبه در شهرستان های اصفهان، آران و بیدگل و کاشان، پیش بینی تولید ۴۵۰۰ تن محصول پنبه در استان می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید