Iranian Agriculture News Agency

ظرفیت بالای اصفهان برای صادرات محصولات شیلات

میزان کل تولید ماهیان پرورشی استان اصفهان، 10 هزار و ۲۲۰ تن بوده است که حدود۸۰ درصد آن ماهی قزل آلا است

ظرفیت بالای اصفهان برای صادرات محصولات شیلات

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، جلسه‌ای تخصصی در خصوص راهکارهای صادرات محصولات شیلاتی استان اصفهان با حضور مدیران، کارشناسان، متخصصان و تعدادی از تولیدکنندگان محصولات شیلاتی استان در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این نشست، محمدرضا عباسی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های منابع آبی شیرین و لب‌شور در استان اظهار داشت: شیلات اصفهان با دو رویکرد مهم توسعه و بهبود عملکرد آبزی‌پروری و توسعه و ارتقا فرهنگ مصرف آبزیان فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح استان انجام می‌دهد.

وی افزود: میزان کل تولید ماهیان پرورشی استان اصفهان، 10 هزار و ۲۲۰ تن بوده است که حدود۸۰ درصد آن ماهی قزل آلا بوده ودر شهرستان‌های اصفهان، سمیرم، فریدون‌شهر، چادگان و گلپایگان رتبه‌های اول تا پنجم را در سطح استان به خود اختصاص داده‌اند. تولید می‌شود .

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه برای نخستین بار تخم ماده ماهی قزل‌آلا در استان اصفهان تولید می‌شود، گفت: در زمینه شیلات، 10 برنامه راهبردی در استان تعریف شد که با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در حال پیاده‌سازی این برنامه‌ها برای توسعه آبزی‌پروری به‌صورت علمی و مناسب با اقلیم استان هستیم. موفقیت‌های به دست آمده در این زمینه نیز نشان‌دهنده عملکرد مناسب و برنامه‌ریزی‌های دقیق در موضوع شیلات در استان اصفهان است.

وی گفت: تشکیل و توسعه زنجیره‌های تولید آبزیان و پیگیری تشکیل تشکل‌ها و تعاونی‌های تخصصی قدرتمند شیلات از برنامه‌هایی است که به دنبال اجرای آن‌ها هستیم و در این زمینه از تمامی تولیدکنندگان و فعالان بخش شیلات در استان تقاضای همراهی داریم تا بتوانیم با قدرت به سمت موفقیت‌های بیشتردرایجادزنجیره واتصال حلقه های تولید تامصرف حرکت کنیم.

عباسی گفت: باید از امکانات موجود در استان به بهترین شکل برای توسعه صادرات محصولات شیلاتی بهره برد، اصفهان ظرفیت‌های خوبی دارد که در صورت توجه به آن‌ها شاهد ارزآوری زیادی از طریق صادرات انواع آبزیان از استان خواهیم بود.

در ادامه، فرهاد حاجی مرادی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز گفت: برای ایجاد موفقیت‌های بیشتر در بخش شیلات، نیاز به هماهنگی و همکاری هر چه بیشتر تولیدکنندگان با یکدیگر است، در طی چند ماه گذشته با استفاده از ظرفیت‌های کارگوترمینال شاهد افزایش صادرات محصولات شیلاتی از استان بودیم و این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان اصفهان از این ظرفیت به میزان بیشتری بهره گیرند و شاهد صادرات بیشتر محصولات شیلاتی باشیم.

مجتبی فوقی، مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز اظهار کرد: اصفهان با دارا بودن ظرفیت‌های مناسب و تولیدکنندگان قوی در زمینه شیلات، این توانایی را دارد که در بخش صادرات شیلات با قدرت بیشتری وارد میدان شود و محصولات با کیفیتی به کشورهای مختلف دنیا صادر کند.

محمد کشتکار، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نیز عنوان کرد: نیاز است در جهت فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر برای مصرف انواع آبزیان در میان مردم استان تلاش بیشتری انجام شود چون این نوع محصولات از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند و برای سلامتی لازم و ضروری هستند.

امیررضا ضیایی، مدیر یک شرکت مدیریت صادرات محصولات کشاورزی نیز گفت: در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که محصولات کشاورزی در اختیار دلالان قرار می‌گیرد و این‌گونه هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده با زیان روبرو می‌شوند.

وی گفت: امروز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات محصولات آبزیان از استان اصفهان به سایر کشورها وجود دارد و با تحقیقات و نیازسنجی انجام شده، مشخص شد کشورهایی همچون چین، روسیه، عراق، ویتنام و... بازارهای مستعد و خوبی برای محصولات شیلاتی ایران به‌خصوص ماهی قزل‌آلا هستند و ضروری است از این فرصت در جهت توسعه صادرات از استان بهره ببریم.

امید شریفی، مدیر زنجیره‌های ارزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت: در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش در محصولات کشاورزی اقدامات خوبی در حال انجام است و با برنامه‌ریزی‌های شکل گرفته شاهد ایجاد و توسعه بسیاری از زنجیره‌ها در استان خواهیم بود.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 25 زنجیره در محصولات مختلف کشاورزی استان اصفهان فعال هستند، یکی از محصولاتی که توانایی زیاد برای توسعه و ایجاد زنجیره‌های متعدد در آن وجود دارد، آبزیان است که در تلاش هستیم در این بخش با همکاری تمامی تولیدکنندگان و کارشناسان و متخصصان بخش به این هدف دست یابیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید