Iranian Agriculture News Agency

نهاده‌ها تامین نشود، مرغ گران‌تر می‌شود

اگر نهاده‌ها همچنان تامین نشود، باز با کاهش تولید مواجه می شویم، چراکه با قیمت‌های کنونی تولید برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست.

نهاده‌ها تامین نشود، مرغ گران‌تر می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه های مرغ به نهاده‌ها بر می‌گردد، گفت: اگر نهاده‌ها همچنان تامین نشود، باز با کاهش تولید مواجه می شویم، چراکه با قیمت‌های کنونی تولید برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست.

بهرام پاکزاد درباره افزایش قیمت مرغ در بازار، اظهار کرد: روز به روز سفره های مردم در حال کوچک شدن است و طی چند سال گذشته ابتدا گوشت قرمز و ماهی و اکنون نیز مرغ در حال حذف شدن از سبد خریدهای مردم است.

وی با بیان اینکه تولیدکننده این توان را ندارد که یک روز قیمت مرغ را ۱۹ هزار تومان و روز دیگر ۸ هزار تومان تغییر دهد، گفت: قیمت مرغ بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود به نحوی که تا دو هفته پیش تولیدکنندگان، مرغ زنده را زیرقیمت مصوب با نرخ ۸ هزار تومان می‌فروختند، اما مرغداران با کاهش قیمت مرغ، از ترس نبود نهاده‌ها، حمایت ها و جمع آوری نشدن مرغ به سمت کاهش تولید رفتند.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان تاکید کرد: اگر نهاده ها همچنان تامین نشود، باز با کاهش تولید مواجه می شویم، چراکه با قیمت های کنونی، تولید برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های مرغ به نهاده‌ها برمی گردد، توضیح داد: در حالی که قیمت مصوب سویا ۲۵۵۰ تومان است، مرغداران این نهاده را با قیمت ۸ هزار تومان خریداری می کنند.

پاکزاد ادامه داد: به گفته یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت نتوانست هیچ ارزی برای خرید نهاده ها آزاد و در اختیار واردکنندگان قرار دهد و این ارز در خرداد ماه تامین شد.

وی با تاکید بر اینکه دلیل گرانی مرغ امروز به تولیدکننده و مصرف کننده بر نمی‌گردد و تحریم ها و انتقال نیافتن ارز موجب این اتفاق در کشور شده است، تصریح کرد: دولت امروز از ذخایر استراتژیک خود، نهاده ها را با مدیریت وزارت جهادکشاورزی بین تولیدکنندگان توزیع می کند.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نهاده ها از این طریق به مرغداران داده می شود و تولیدکنندگان ناچارند نهاده ها را با قیمت آزاد از بازار خریداری کنند.

وی با اشاره به راهکاری برای بهبود بازار مرغ، پیشنهاد داد: در شرایط تحریم امروز، دولت می‌تواند ذرت و سویا را با قیمت مصوب تحویل مرغداران دهند و با ۵ درصد سود مرغ را از مرغداران تحویل بگیرد و تولیدکنندگان نیز آمادگی تهاتر با دولتمردان برای تحویل مرغ ارزان قیمت به مردم را دارند.

پاکزاد با تاکید بر اینکه در اردیبهشت ماه حدود ۶ میلیون جوجه ریزی در استان اصفهان انجام شد، گفت: به نظر می رسد میزان جوجه ریزی کشور طی خرداد ماه بین ۱۱۰ تا ۱۰۵ میلیون تن باشد، در حالی که پیش از این میزان جوجه ریزی در ماه های گذشته ۱۴۰ میلیون تن بود.

وی با تاکید بر اینکه اگر نهاده‌ها تامین نشود مرغ گران خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر مرغداران نهاده‌ها را با ارز آزاد خریداری می کنند، از سوی دیگر مواد ویتامینه، واکسن، دارو و ... را با نرخ ارز آزاد تامین می کند، همچنین هزینه کارگر، حمل و نقل و ... در مرغداری‌ها افزایش یافته است.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان با بیان اینکه طی چند سال گذشته هیچگاه مرغ مطابق با قیمت تمام شده آن در بازار عرضه نشده است، تاکید کرد: در حال حاضر عرضه مرغ در بازار کاهش یافته و مطابق با تقاضای مردم نیست و جهت تنظیم بازار باید خرید تضمینی مرغ انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت پایه هر کیلو مرغ زنده ۱۰۵۰۰ تومان است، گفت: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و تعزیرات نباید در بحث قیمت گذاری وارد و تصمیمات غیرکارشناسی و احساسی بگیرند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید