Iranian Agriculture News Agency

افزایش صادرات کشاورزی اصفهان در دولت تدبیر، حاصل همت و برنامه‌ریزی

برآیند آمار صادرات محصولات صنعت کشاورزی اصفهان اعم از زراعی و دامی به خارج از کشور، روند مناسبی است.

افزایش صادرات کشاورزی اصفهان در دولت تدبیر، حاصل همت و برنامه‌ریزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت، این استان از مناطق پیشرو و صادرکننده انواع محصولات کشاورزی به سایر نقاط جهان است و محصولاتش را در پنج گروه را به دیگر کشورها می‌فرستد.

فرهاد حاجی‌مرادی اظهار کرد: کشورهای همسایه و کشورهای آسیای میانه از جمله اصلی‌ترین مقاصد صادرات محصولات کشاورزی استان اصفهان به شمار می‌روند و البته بخش قابل توجهی هم به سایر قاره‌ها و کشور ها صادر می‌شود.

وی افزود: اگر تمامی کالاها، مواد و خدمات تولید شده در اصفهان از مبدا گمرک این استان به دیگر کشورها ارسال می‌شد آمار و ارقام مربوط به این میزان صادرات حتی تا ۲ برابر افزایش پیدا می‌کرد اما به دلیل ارسال کالا از دیگر مبادی گمرکی، اعداد ارقام را دستخوش تغییر قرار داده است.

قابلیت‌های منحصر بفرد اصفهان برای صادرات محصولات

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، پایانه بارهوایی(کارگو ترمینال) فرودگاه بین‌المللی این کلانشهر را زیرساختی مفید و موثر نسبت به سایر استان‌ها دانست و گفت: بهره‌مندی از این زیرساخت مناسب، سیر صعودی صادرات را در آینده نزدیک رقم خواهد زد.

حاجی مرادی اضافه کرد: برای مثال در دوران کرونا با توجه به اینکه حمل و نقل جاده ای تا حدودی کاهش یافت صادرات از اصفهان بوسیله کارگو ترمینال دنبال شد و در صورت گسترش حمل و نقل از طریق هواپیما شاهد افزایش چشمگیر ارسال محصولات خواهیم بود.

وی وجود سردخانه مستقر در کارگو ترمینال اصفهان را از جمله دیگر مزایای این شهر توصیف کرد و افزود: قابلیت مورد اشاره در کشور بی همتاست و ما می‌توانیم از آن به عنوان یک نقطه قوت بسیار اساسی و ارزشمند استفاده کنیم.

 این پایانه در زمینی به مساحت بیش از ۲ هزار متر مربع با مشارکت توسط اتحادیه تولید و صادرکنندگان میوه استان اصفهان در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی ساخته شد و سال گذشته آغاز بکار کرد و ظرفیت صادرات کالا و بار از این پایانه به گفته مسوولان امر در طول هفته ۷۰ تُن تخمین زده شده است.

مدیر بازرگانی سازمان کشاورزی اصفهان درباره راهکارهای افزایش صادرات انواع محصولات دامی و کشاورزی از استان اصفهان به کشورهای خارجی خاطرنشان کرد: هر اندازه بتوان به سوی کشاورزی مبتنی بر تکمیل زنجیره‌های ارزشی پیش رفت به صادرات توسعه یافته و پایدار دست خواهیم یافت.

حاجی مرادی در ارتباط با اهمیت هم افزایی و همکاری بیشتر تولید و صادرکننده تاکید کرد: صادر کننده و تولید کننده باید به یکدیگر وصل باشند تا ساز و کارهای صدور کالا به دیگر کشورها با شرایط بهتری رقم خورده و سبب حذف تدریجی دلالانی شود که نه تنها سودی عاید این صنعت نمی‌کنند بلکه به توسعه و گسترش آن ضربه می‌زنند.

به گفته وی بهبود کیفیت تولیدات کشاورزی که همواره از آن یاد می‌شود از مقوله‌های با اهمیتی است که باز هم باید به آن تاکید کرد تا سبب حذف برخی مشتریان و نارضایتی آنان نشود.

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در یک سال‌ گذشته، از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌هایی در راستای ارتقای بهره‌وری و ارزش افزوده در بخش کشاورزی این استان خبر داد.

مهرداد مرادمند افزود: تلاش داریم با ایجاد زنجیره ارزش، محصولات را صادرات‌محور تولید کنیم تا هر زمان که ضرورت داشت، آمادگی این موضوع را داشته باشیم؛ اگرچه در حال حاضر محصولات لبنی از جمله خامه، گلخانه‌ای مانند فلفل دلمه‌ای رنگی، گوجه فرنگی و شیر خشک از استان در حال صادرات است

وی با اشاره به اهمت امسال برای توسعه کشاورزی و صادرات تاکید کرد: درباره صادرات و تولید با کیفیت‌تر نیز برنامه‌هایی داریم که امیدواریم به نتیجه برسد.

این در حالی است که به گفته مدیرکل دامپزشکی اصفهان ارزش صادرات محصولات فرآورده‌های دامی این استان در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۳ میلیون دلار بود.

شهرام موحدی اظهارداشت: از ابتدای سال تاکنون افزون بر ۱۰ هزار و ۶۶۰ تُن انواع محصولات و فرآورده‌های دامی از استان صادر شد که مرغ، تخم مرغ، ماهی، میگو، خامه، پنیر، خامه پاستوریزه و استریل، عسل، پای مرغ، پنجه مرغ، هزارلا، پودر آب پنیر، کنسانتره شیر و روغن صنعتی طیور  از جمله محصولات صادراتی استان بوده است.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد صادرات خامه کشور به روسیه توسط استان اصفهان انجام می شود اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۱۳ هزار تن خامه پاستوریزه و استریل از اصفهان به روسیه صادر شد.

اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.

استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید