Iranian Agriculture News Agency

واکسیناسیون رایگان ۹۹ درصداز دام های سبک شهرستان اردستان انجام شد

انجام واکسیناسیون کاملا رایگان بیش از ۹۹ درصد دام های واجد شرایط شهرستان اردستان در بازه زمانی ۲۰ روزه انجام شد.

واکسیناسیون رایگان ۹۹ درصداز دام های سبک شهرستان اردستان انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، میثم استکی اظهار کرد: تب مالت از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌باشد که همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گرفته است.

وی افزود: در زمینه جلوگیری از بروز بیماری بروسلوز (تب مالت) این شبکه با همکاری و عقد قرارداد با بخش خصوصی و نظارت همکاران بخش دولتی اقدام به انجام واکسیناسیون کاملاً رایگان بیش از ۹۹ درصد دام‌های واجد شرایط در بازه زمانی ۲۰ روزه کرده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: شیوع این بیماری با افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه نیز بیشتر می‌شود که علائم این بیماری کاهش تولید شیر، سقط جنین و عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا بوده و در انسان با تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل بروز می‌کند.

وی ابراز کرد: بیماری بروسلوز درمان قطعی ندارد و واکسیناسیون فراگیر، آموزش، ترویج و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری بروسلوز در جمعیت دامی است.

استکی با توصیه به عموم مردم افزود: حتی‌الامکان از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور کامل بجوشانند و اگر تمایل به مصرف پنیر محلی دارند، آن را به مدت حداقل دو ماه در آب نمک قرار داده تا در صورت آلودگی، میکروب‌های بیماری‌زا از بین برود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید