Iranian Agriculture News Agency

بهره برداری از ۱۷طرح به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در دهاقان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان از بهره برداری ۱۷طرح به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با هزینه بالغ بر ۸۶ میلیارد ریال خبر داد.

بهره برداری از ۱۷طرح به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در دهاقان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، امیر صفر پور از بهره برداری ۱۷ طرح در شهرستان دهاقان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: برای بهره برداری از این طرح‌ها شامل ۹ طرح دامداری، ۲ پرورش طیور، ۵ واحد گلخانه و دو و نیم کیلومتر مرمت و بازسازی قنات‌های شهرستان ۸۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۷۷ میلیارد ریال از این مبلغ را سرمایه گذار بخش خصوصی تأمین کرده است تشریح کرد: با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال ۲۲ نفر به صورت مستقیم فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان با اشاره به گزارش یک ساله مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان اظهار داشت: برگزاری کلاس آموزشی بهره برداران بخش کشاورزی و آموزش عمومی در سطح شهرستان به تعداد ۲۷۳۰ نفر روز، برگزاری کارگاه‌های آموزشی بلند مدت) مدیریت گلخانه، ساخت تراریوم، سبزی کاری و (… به تعداد ۱۷۴۴ نفر روز که منجر به احداث ۸ واحد مشاغل خانگی در سطح شهرستان شده است، آموزش ۸ نفر و تجلیل از ۲ نفر مددکاران نمونه بخش کشاورزی. انتخاب ۶ نفر نمونه بخش کشاورزی و ۵ نفر در سطح استان و ۱ نفر ملی از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

وی ادامه داد: ترویج کشت جایگزین و مقاوم به خشکسالی به کلیه بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان. اجرای طرح نوین سامانه جامع کشاورزی و تکمیل اطلاعات بخش کشاورزی دامی شهرستان، اجرای ۵ سایت الگویی در بخش کشاورزی شهرستان، انتخاب یک نفر به عنوان برترین تولید کننده ملی نشاء از شهرستان، تهیه مستند تولید محصولات گلخانه‌ای (گل شاخه بریده و سبزی و صیفی) و پخش از شبکه استانی، تهیه مستند جوانان در توسعه گلخانه و پخش از شبکه استانی، ایجاد یک سایت الگویی تولید محصول سالم فلفل دلمه‌ای ( GAP) در شهرستان بخشی از دیگر اقدامات ترویجی این مدیریت بوده است.

صفر پور در ادامه بیان داشت: کشت گیاهان دارویی نظیر موسیر، زعفران و زیره در سطح شهرستان در یک سال گذشته توسعه یافته است.

وی افزود: با همکاری واحد باغبانی مدیریت مبارزه با کرم خراط در سطح ۲۵۰ هکتار از باغات گردوی شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان با اشاره به ممنوعیت ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی از ادامه عملیات پیشگیری و حفاظت از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی مزروعی و باغات شهرستان با تشکیل به موقع یگان‌های حفاظتی خبر داد و گفت: ۱۱ مورد شکایت و ۶۰ مورد توقف عملیات در این راستا صورت گرفت.

صفر پور همچنین، کنترل و پایش نهاده‌های دامی، بررسی کنترل واردکنندگان نهاده‌های کشاورزی، جمع آوری اطلاعات نهاده‌های دامی و مشکلات دامداران و ارسال به استان و نرخ گیری محصولات کشاورزی و اعلام به استان جهت تنظیم بازار را از اقدامات واحد تنظیم بازار مدیریت جهاد کشاورزی بر شمرد.

وی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: اجرای آبیاری تحت فشار سال ۹۸-۹۹ در سطح ۳۸.۸ هکتار بااعتبار بلاعوض بیش از ۲,۴۰۸ میلیون ریال انجام گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان در ادامه اظهار کرد: بهره برداری از ۲ واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت ۱۴ هزار قطعه، بهره برداری از یک واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۱۰ هزار قطعه و بهره برداری از یک واحد شتر مرغ پرواری با ظرفیت ۳۰۰ قطعه گوشه‌ای از اقدامات مدیریت در بخش دام بوده است.

صفر پور تشریح کرد: بیش از ۵۹۰ تن کود اوره یارانه ای، ۱۵۰ تن کود فسفاته و ۱۱۰ تن پتاسه بین ۱۵۰۰ کشاورز توزیع شد.

وی گفت: اجرای طرح شبکه مراقبت گندم و جو به مساحت ۵۰۰۰ هکتار از مزارع شهرستان، از اقدامات واحد حفظ نباتات مدیریت بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید