Iranian Agriculture News Agency

توسعه پایدارکشاورزی در استان اصفهان

توسعه پایدارکشاورزی در استان نیازمند افزایش کمی و کیفی طرح های تحقیقاتی ، آموزشی و ترویجی است

توسعه پایدارکشاورزی در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، جمشید اسکندری مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی استان افزود: هر اندازه بتوان زمینه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی و آموزشی در اصفهان را فراهم کرد جهش تولید در این صنعت رقم خواهد خورد و از آنجا که اصفهان از قطب‌های اصلی کشاورزی در ایران به شمار می‌رود، بهبود این صنعت در کل کشور را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد زمینه‌های مشارکتی در این امر ادامه داد: تبادل اطلاعات، دانش و مهارت‌های جدید و کارآمد در راستای بهبود بهره‌وری از مهم‌ترین وظایف بخش ترویج محسوب می‌شود و توجه به این امر که البته نیازمند تامین اعتبارات کافی است توسعه دیگر بخش‌ها را به همراه دارد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ایجاد ارتباط بین مجموعه‌های پژوهشی، آموزشی و بهره برداری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: ترویج مطالب و یافته‌های علمی در قالب انتقال یافته‌های تحقیقاتی بیش از گذشته با اهمیت است.

اسکندری با بیان اینکه شبکه ترویج کشاورزی، شبکه‌ای متشکل از عناصر فیزیکی، انسانی و موقعیت‌های ارتباطی و ساختاری است، اضافه کرد: این مهم امکان انتقال دانش فنی و عمومی و اطلاعات ترویجی و بازخورد آن به منظور ایجاد زمینه‌های مشارکتی، تسریع در ارائه خدمات زیربنایی، توسعه روستایی و بخشی کشاورزی، تغییر در بهبود در رفتار تولیدکنندگان و بهره برداران را فراهم می سازد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۳ پهنه تولیدی در استان وجود دارد، گفت: همفکری، تعامل سازنده و همکاری در راستای اهداف، توسعه پایدار کشاورزی استان را رقم خواهد زد.

اسکندری اظهارداشت: با برگزاری ۳۳ هزار و ۶۶۸ نفر روز دوره آموزشی مهارتی در استان در حدود یک سال اخیر و بیش از ۷۳۲ هزار نفر روز آموزش انفرادی در استان توانستیم گام موثری در زمینه آموزش برداریم.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به برگزاری ۱۰ جشنواره ترویجی در ماه‌های گذشته تصریح کرد: ۹۶ مورد بازدید و تور تخصصی با محوریت ترویج نیز طی این مدت انجام شد.

وی اضافه کرد: در این مدت ۱۶۵ سایت الگویی تولیدی ترویجی با هدف بررسی تغذیه مناسب و افزایش عملکرد محصولات و پنج هزار و ۴۰۰ واحد تابعی در سطح زمین‌های کشاورزی استان اجرا شد.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان، ۳.۹درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.

در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

افراد شاغل در بخش کشاورزی استان حدود ۱۷۱ هزار نفر هستند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید