Iranian Agriculture News Agency

سطح زیر کشت محصولات کم‌ آب‌بر در آران و بیدگل افزایش می‌یابد

سطح زیر کشت محصولاتی مانند زعفران و گیاهان دارویی بر اساس افق ۱۴۰۴ در این شهرستان به تدریج افزایش خواهد یافت.

سطح زیر کشت محصولات کم‌ آب‌بر در آران و بیدگل افزایش می‌یابد

به گزارش ایانا در استان اصفهان، فرماندار آران و بیدگل با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی کشت در این شهرستان با توجه به خشکسالی و کم‌آبی گفت: سطح زیرکشت محصولاتی مانند زعفران و گیاهان دارویی براساس افق۱۴۰۴ در این شهرستان به تدریج افزایش خواهد یافت.

اسماعیل بایبوردی به برنامه‌ریزی برای افزایش سطح زیر کشت زعفران به ۱۰۰ هکتار اشاره کرد و افزود: سالانه ۴۰ کیلوگرم تولید زعفران در شرایط کنونی داریم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش می‌شود، تولید زعفران و گیاهان دارویی کم آب‌بر به پنج برابر این میزان برسد.

وی با اشاره به اینکه زعفران از جمله محصولات با ارزش افزوده بالا در کشور به شمار می‌رود و در صادرات جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است، بیان کرد: مزیت نسبی و اهمیت زعفران از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغال‌زایی و همچنین قابلیت درآمدزایی بالا، کارشناسان و مسوولان این شهرستان را بر آن داشته است تا با حمایت‌های بیشتر از کشاورزان، کشت و تولید زعفران را در این منطقه افزایش دهند.

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به نیاز اندک زعفران به آب که عمده‌ترین محدودکننده تولید بخش کشاورزی در منطقه به شمار می‌آید، اضافه کرد: سطح زیرکشت و تولید زعفران هر ساله از افزایش قابل توجهی در این شهرستان برخوردار بوده است که می‌تواند موجب رونق اقتصادی منطقه و افزایش درآمد بهره‌برداران شود.

وی در ادامه نیز به پایان برداشت محصول گل محمدی از مزارع آران و بیدگل اشاره کرد و اظهارداشت: ۲۰۰ تن گل در مجموع از ۹۰ هکتار گلستان‌های این شهرستان برداشت شده است.

بایبوردی با اشاره به اجرای روش‌های آبیاری نوین و تجمیعی در سطح ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آران‌ و بیدگل در سال گذشته، اظهار کرد: برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی این شهرستان ترویج کشت گلخانه‌ای است که می‌تواند تنها راه مقابله با کم‌آبی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی به شمار برود.

وی یادآور شد: کشاورزان و دامداران آران و بیدگل در سال گذشته ۱۲۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی تولید و روانه بازار مصرف کردند که ۸۶ هزار تن از مجموع محصول‌های سال گذشته این شهرستان تولیدهای باغی و زراعی و ۴۰ هزار تن نیز تولیدات دامی و پروتئینی بود.

فرماندار آران و بیدگل مساحت مجموع زمین‌های کشاورزی این شهرستان را ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: چهار هزار هکتار از این زمین‌ها شامل باغ‌ها است و سایر آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

وی همچنین تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی در آران و بیدگل را نزدیک به ۶ هزار و ۷۰۰ نفر برشمرد و گفت: تعداد بیمه‌شدگان در این بخش ۸۰۰ نفر هستند که در یک‌هزار و ۱۰۰ کارگاه فعالیت دارند.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید