Iranian Agriculture News Agency

"گل محمدی"، شامه‌نوازِ اهالی میمه

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی قنوات سه‌گانه میمه، از برداشت ۱۵۰ تن گل محمدی، افزایش امکان بهره‌وری و فرآوری گل محمدی در سال آینده و توسعه انواع کشت در اراضی این شرکت، خبرداد.

"گل محمدی"، شامه‌نوازِ اهالی میمه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، عبدالرضا شیبانی با بیان اینکه شرکت تعاونی تولید روستایی قنوات سه‌گانه میمه با یک هزار و ۵۰۰ عضو بزرگترین شرکت تعاونی استان است، اظهار کرد: از ۱۳۳ هکتار اراضی طبیعی که به این شرکت با شرایط اجاره به شرط تملیک واگذار شده حدود ۹۰ هکتار مفید به کشت گل محمدی اختصاص دارد، که محصول ۱۵۰ تنی گل محمدی امسال ۳۵ درصد افزایش، نسبت به سال قبل داشت.

وی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن، افزود: شرکت تعاونی تولید روستایی قنوات سه‌گانه میمه، نیز همانند سایر نهادهای اقتصادی متاثر از آثار منفی و زیانبار کرونا با کمبود نیروی کار برای گل‌چینی، رکود بازار و متقاضی برای خرید گل محمدی مواجه بوده است، اما توانسته حدود ۸۰۰ میلیون تومان وجه نقد در این شرایط به سفره کارگران وارد کند.

شیبانی، با تاکید بر نیاز به ۵۰۰ کارگر روزانه برای این‌حجم گل‌چینی، خاطر نشان کرد: در گل چینی و گلاب‌گیری زمان تاثیر مستقیم بر کیفیت محصول دارد، به همین دلیل اتباع خارجه جایگزین مناسبی برای انصراف ۵۰ درصد از اهالی میمه متاثر از شیوع کرونا در گل چینی شدند، همچنین از سوی کارخانه‌های گلاب‌گیری به دلیل کرونا و رکود صنعت گردشگری در نرخ خرید و تقاضا برای گل با کاهش چشمگیری مواجه بودیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی قنوات سه‌گانه میمه، با بیان اینکه پیش‌بینی محصول شرکت در سال آینده به ۴۰۰ تن می‌رسد، تاکید کرد: کمبود کارگر با توجه به پیش بینی بهره‌برداری در سال آینده و نیاز به ۱۰۰۰ نیروی کار از یک سو و فقدان گاز رسانی از سوی دیگر عملکرد شرکت را با چالش روبرو می‌کند.

وی، با اشاره به کارگاه سنتی گلابگیری "سورگل میمه" در گلستان، افزود: به دلیل شرایط جغرافیایی این مزرعه در محور ترانزیت میمه به تهران گردشگران و بازدیدکنندگان متقاضی خرید گلاب نیز بوده و کارگاه "سورگل میمه" با تولید روزانه ۸۰۰ لیتر "گلاب سنگین" نیاز گلستان را برطرف می‌کند.

شیبانی، با اشاره به پیش فروش گل‌ها به کارخانه‌های گلاب‌گیری، افزود: تغییر و توسعه در فرآینده بهره‌برداری از "گلستان‌میمه" با همت بخش خصوصی و واگذاری دستگاه گل خشک کن به ارزش ۲۶ میلیون تومان به این شرکت موجب شد از سال آینده علاوه ‌بر توزیع و فروش گلاب "سورگل‌میمه"، گل خشک نیز عرضه شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی قنوات سه‌گانه میمه، با تاکید ‌بر توجیه اقتصادی کشت گل محمدی، ادامه داد: در آغاز فعالیت این شرکت، تحقیقات گسترده‌ای در مورد پوشش گیاهی منطقه، نوع آب و خاک و ساختار جغرافیایی انجام شد، که با استناد به آن‌ها کشت گل محمدی مرغوب با اسانس بالا در ارتفاع بیش از ۲ هزار متر از سطح دریا و شرایط مشابه منطقه، توجیه اقتصادی بالایی دارد.

گل‌محمدی میمه هم‌تراز بهترین‌ گل‌محمدی کشور

همچنین محسن نورانی، یک کارشناس گل محمدی و گلاب، با بیان اینکه بهترین گل‌محمدی کشور محصول کامو است، اظهار کرد: کیفیت گلاب به نژادِ ‌گل محمدی، نوع خاک و منطقه بستگی دارد و گل‌محمدی میمه تقریباً هم‌کلاس و هم‌تراز گل‌محمدی کامو بوده و گلاب میمه از کیفیت بالایی در ماندگاری، خواص و عطر و بو، برخوردار است.

وی، با تفکیک گلاب به دو نوع سبک و سنگین، خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای تشخیص گلاب اصل از اسانس، مزه آن است و نمی‌توان به بو برای سنجش کیفیت گلاب اکتفا کرد.

نورانی، با تأکید بر تازه بودن گل محمدی بدون آفتاب خوردگی از زمان شکوفا شدن تا چیدن، تصریح کرد: گلاب سنگین یا غلیظ از بوی کمتری برخوردار است و در دو طرف زبان پس از مزه‌کردن، سوزشی خاص و طعم گَسی احساس می‌شود، همچنین این نوع گلاب هنگام طبخ، بوی اصلی خود را متصاعد کرده و در جای خنک و به دور از نور خورشید قابلیت نگهداری بین ۱۷ تا ۲۰ سال را دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید