Iranian Agriculture News Agency

۸ طرح آبرسانی عشایر در اصفهان اجرا می‌شود

مدیرکل امور عشایر اصفهان از اجرای هشت طرح آبرسانی عشایر طی سال‌جاری در مناطق غربی و جنوبی این استان خبر داد.

۸ طرح آبرسانی عشایر در اصفهان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مختار اسفندیاری  اظهار کرد: این طرح‌ها در قالب مجتمع‌های آبرسانی در مناطق عشایرنشین شهرستان‌های سمیرم، فریدن، فریدونشهر و چادگان با هدف تامین آب سالم و پایدار آشامیدنی و بهداشت اجرا خواهد شد.

وی اعتبار طرح‌های نامبرده را بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با فعالیت مجتمع‌های آبرسانی مناطق عشایرنشین حدود یک‌هزار و ۲۲۰ خانوار تحت پوشش قرار خواهند گرفت و از تامین آب بوسیله تانکر بی‌نیاز خواهند شد.

مدیرکل امور عشایر اصفهان با بیان‌اینکه ۳۵ درصد از جمعیت عشایری استان نیازمند تامین آب بوسیله مجتمع‌های آبرسانی هستند، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پنج سال آینده در صورت تامین اعتبار لازم که حدود ۷۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، با اجرای طرح‌هایی در این ارتباط، تمام عشایر استان از نعمت آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره‌مند خواهد شد.

وی تاکید کرد: تامین آب آشامیدنی و بهداشت مناسب در راستای رفاه حال این قشر پرتلاش جامعه برای حفظ سلامت آنان از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا اجرای طرح‌های مرتبط با آن در اولویت این نهاد قرار می‌گیرد.

به گفته وی، شیوع ویروس کرونا و استفاده بیشتر از آب برای شست‌وشوی مُداوم دست‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین راهکار جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ، اهمیت اجرای طرح‌های آبرسانی را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

اسفندیاری به اجرای عملیات مرتبط با بازسازی و تیغه‌زنی جاده‌های روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: در ماه‌های پیش‌رو برای حدود یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر از معابر اشاره شده عملیات بازسازی و بهسازی انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر اصفهان، بارندگی‌های شدید را عامل اصلی تخریب و آسیب به جاده‌های روستایی و عشایری دانست و افزود: برای بهسازی مسیرها و معابر سالانه حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌شود.

طبق آمار اداره‌کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

عشایر استان اصفهان شامل ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان،۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان و حدود پنج هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه در محمدآباد و نصرآباد در ناحیه شرقی اصفهان هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید