Iranian Agriculture News Agency

۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان زیر کشت چغندرقند بهاره می رود

در سال زراعی جاری پیش بینی می شود حدود دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت چغندرقند بهاره اختصاص یابد.

۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان زیر کشت چغندرقند بهاره می رود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، پیمان فیروزنیا اظهار داشت: در سال زراعی جاری پیش بینی می‌شود حدود دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت چغندرقند بهاره اختصاص یابد و بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت و تحویل شرکت‌های قند گردد؛ تاریخ کاشت چغندر قند بهاره از اواخر اسفند ماه شروع و تا نیمه‌های تیرماه ادامه دارد.

وی افزود: شرکت‌های قند اصفهان و قند نقش جهان دو شرکت فعال در استان هستند که جهت تأمین محصول چغندرقند خود همه ساله با زارعین قرارداد بسته و در این ارتباط بذر، کودشیمیایی، سموم شیمیایی و ماشین آلات کاشت، داشت و برداشت را بدون دریافت مبلغ اولیه برای آنان تأمین و هزینه آن را پس از تحویل محصول از طلب کشاورزان کسر می‌کنند.

فیروزنیا تاکیدکرد: این روش تولید از ویژگی‌های خاص محصول چغندرقند است که علاوه بر اطمینان خاطر کشاورز بابت تحویل تضمینی محصول، نیاز به نقدینگی جهت تولید را نیز بسیار کم می‌کند.

تأمین چغندرقند شرکت‌های قند اصفهان و نقش جهان از سایر مناطق کشور

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به خشکسالی‌های چند سال اخیر تصریح کرد: این دو کارخانه بیشتر محصول چغندر قند مورد نیاز خود را از سایر مناطق کشور تأمین می‌کنند به طوری که در این سال‌ها حدود ۱۵ درصد چغندر قند بهاره تولیدی از مزارع داخل استان تأمین شده است و بقیه آن مربوط به سایر استان‌ها مانند آذربایجان غربی، کرمانشاه، لرستان، فارس، همدان، مرکزی و غیره بوده است.

خرید تضمینی چغندرقند بهاره

وی اشاره‌ای به قیمت خرید تضمینی چغندر قند بهاره داشت و گفت: در سال جاری با پایه عیار ۱۶ به مبلغ شش هزار و ۲۴ ریال به اضافه مبلغ ۵۰۰ ریال بابت کمک کرایه حمل تعیین شده است.

پیمان نیا چغندرقند را یکی از محصولات زراعی استان اصفهان معرفی کرد و افزود: کشت بهاره چغندرقند در اقلیم‌های سرد و معتدل و کشت پاییزه آن نیز در مناطق گرمسیر میسر است. کشت چغندرقند بهاره در استان اصفهان به یمن وجود دو کارخانه قند اصفهان و نقش جهان و شرایط مساعد زراعی سالیان زیادی است که رواج دارد و شهرستان‌های فریدن، سمیرم، اصفهان، برخوار، شاهین شهر و میمه و گلپایگان از مناطق اصلی کشت این محصول هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید