Iranian Agriculture News Agency

اختصاص 2000 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت چغندرقند بهاره

شهرستان های فریدن، سمیرم، اصفهان، برخوار ، شاهین شهر ومیمه و گلپایگان از مناطق اصلی کشت این محصول هستند.

اختصاص 2000 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت چغندرقند بهاره

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، آقای پیمان فیروزنیا مدیرزراعت سازمان جهادکشاورزی استان گفت :  در سال زراعی جاری پیش بینی می شود حدود 2000 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت چغندرقند بهاره اختصاص یابد و بین 80 تا 90 هزار تن محصول از این مزارع برداشت و تحویل شرکت های قند گردد. تاریخ کاشت چغندر قند بهاره از اواخر اسفند ماه شروع و تا نیمه های تیرماه ادامه دارد.

وی در ادامه افزود : شرکت های قند اصفهان و قند نقش جهان دو شرکت فعال در استان میباشند که جهت تأمین محصول چغندرقند خود همه ساله با زارعین قرارداد بسته و در این ارتباط بذر، کودشیمیایی، سموم شیمیایی و ماشین آلات کاشت، داشت و برداشت را بدون دریافت مبلغ اولیه برای آنان تأمین و هزینه آن را پس از تحویل محصول از طلب کشاورزان کسر می نمایند. این روش تولید از ویژگی های خاص محصول چغندرقند است که علاوه براطمینان خاطرکشاورز بابت تحویل تضمینی محصول، نیاز به نقدینگی جهت تولید را نیز بسیار کم می کند.

همچنین بدلیل خشکسالی های چند سال اخیر، این دو کارخانه بیشتر محصول چغندر قند مورد نیاز خود را از سایر مناطق کشور تأمین می نمایند. به طوریکه در این سال ها حدود 15 درصد چغندر قند بهاره تولیدی از مزارع داخل استان تأمین شده است و بقیه آن مربوط به سایر استان ها مانند آذربایجان غربی، کرمانشاه، لرستان، فارس، همدان، مرکزی و... بوده است.

قابل ذکر است قیمت خرید تضمینی چغندر قند بهاره در سال 99 با پایه عیار 16 به مبلغ 6024ریال به اضافه مبلغ 500 ریال بابت کمک کرایه حمل تعیین شده است.

چغندرقند یکی از محصولات زراعی است که کشت بهاره آن در اقلیم های سرد و معتدل و کشت پائیزه آن نیز در مناطق گرمسیر میسر است. کشت چغندرقند بهاره در استان اصفهان به یمن وجود دو کارخانه قند اصفهان و نقش جهان و شرایط مساعد زراعی سالیان زیادی است که رواج دارد و شهرستان های فریدن ، سمیرم ، اصفهان ، برخوار ، شاهین شهر ومیمه و گلپایگان از مناطق اصلی کشت این محصول هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید