Iranian Agriculture News Agency

سهم کشاورزی و صنعت در اشتغال اصفهان افزایش یافت

سهم بخش‌های کشاورزی و صنعت در اشتغال این استان افزایش اما سهم خدمات کاهش یافته است.

سهم کشاورزی و صنعت در اشتغال اصفهان افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان گفت: بررسی آمار نیروی کار سال ۹۸ نشان می‌دهد که سهم بخش‌های کشاورزی و صنعت در اشتغال این استان افزایش اما سهم خدمات کاهش یافته است. 

محمد رضا لعلی افزود: سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان اصفهان در سال ۹۷ حدود ۱۰.۲ درصد بود که در سال گذشته به ۱۱ درصد افزایش یافت و سهم بخش صنعت در سال ۹۷ حدود ۴۰.۹ درصد بود که پارسال به ۴۱.۷ درصد رسید.

وی ادامه داد:  سهم مشاغل خدماتی نیز از ۴۸.۹ درصد در سال ۹۷ به ۴۷.۳ درصد در سال ۹۸ کاهش یافت.

لعلی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان اصفهان بر اساس آخرین آمار کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این شاخص از ۱۳.۸ در سال ۹۷ به ۱۰.۶ درصد در سال گذشته کاهش یافت که بدون شک افزایش اشتغال بخش کشاورزی و صنعت در آن نقش دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، بخش عمده‌ای از کاهش نرخ بیکاری در استان را مربوط به بخش کشاورزی دانست و افزود: سال زراعی گذشته برای کشاورزان اصفهان با تامین آب مورد نیاز، مناسب بود و بخش زیادی از جمعیت فعال اقتصادی بویژه در شرق اصفهان، شاغل شدند.

وی درباره بخش صنعت نیز توضیح داد: با وجود همه مشکلاتی که صنایع با آن مواجهند اما با توجه به افزایش نرخ دلار، تولید برخی محصولات صادراتی و مواد اولیه برای داخل کشور، توجیه بیشتری پیدا کرد و بخش زیادی از محصولات واسطه‌ای که پیش از این وارد می‌شد توسط صنایع داخلی تولید می‌شود.

لعلی با بیان اینکه صنایع اصفهان صادرات مختلف بویژه به کشورهای افغانستان و عراق دارند، تصریح کرد: هرگاه میزان تولید افزایش یابد نیاز به نیروی کار نیز هست که همین امر اشتغال بیشتر را بهمراه دارد.

وی با اشاره به بخش خدمات، گفت: این بخش در ماه‌های پایانی سال گذشته به‌دلیل مسائل مختلفی که در کشور پیش آمد، دچار خسارت شد از جمله در بخش گردشگری، هتلداری، خرده فروشی، عمده فروشی و کسب و کارهای آنلاین.

این کارشناس به بخش دیگری از نتایج طرح آمارگیری سال گذشته اشاره و اضافه کرد: از پنج میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت استان اصفهان، چهار میلیون و ۴۵۵ هزار نفر جمعیت فعال بالای ۱۰ سال بودند که از بین آنها، یک میلیون و ۶۵۲ هزار نفر با سهم ۳۷ درصد کل جمعیت فعال، شاغل بودند.

لعلی ادامه داد: حدود ۲ میلیون و ۶۰۷ هزار نفر با سهم ۵۸.۵ درصد جمعیت غیر فعال و حدود ۱۹۶ هزار نفر با سهم ۴.۵ درصد جمعیت بیکار (جویای کار) بودند.

وی، بار تکفل در اصفهان را ۳.۲ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: این نرخ به معنای این است که به ازای یک نفر، معیشت چند نفر تامین می‌شود و هرچه این شاخص، بالاتر باشد یعنی به خانواده‌ها فشار بیشتری وارد می‌آید.

جمعیت استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در ۲۴ شهرستان است که بیشترین جمعیت معادل ۴۳.۷۳ درصد در شهرستان اصفهان و پس از آن کاشان (۷.۱۷ درصد)، خمینی شهر (۶.۲۶ درصد) و نجف آباد (۶.۲۴ درصد) است.

حدود ۳۹.۵ درصد از جمعیت استان در کلانشهر اصفهان زندگی می‌کنند.

پایین‌ترین سهم جمعیت استان متعلق به شهرستان بویین و میاندشت با ۰.۴۶ درصد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید