Iranian Agriculture News Agency

پنج میلیون مترمکعب آب در بندهای خاکی کاشان ذخیره شد

در پی بارندگی‌های ۲ ماه گذشته نزدیک به پنج میلیون مترمکعب آب در ۲۰ بند خاکی و ملاتی این شهرستان ذخیره شده است.

پنج میلیون مترمکعب آب در بندهای خاکی کاشان ذخیره شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، محمدمهدی شریفی بیان کرد: بیشتر این ‌آب‌ها در بندهای آزران، سار، جنت‌آباد، ارمک، کامو و آبخوان کاشان جمع‌آوری و ذخیره شده است.

وی افزود: ذخیره آب در بندهای خاکی با روش مهار سیلاب، افزون بر تقویت منابع آب‌های زیرزمینی منطقه در جلوگیری از خسارت به زمین‌های کشاورزی و همچنین تخریب زیرساخت‌ها نقش بسیار موثری دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشان اضافه کرد: بندهای خاکی به منظور تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از بروز خسارت آبگیری شدند و ذخیره‌سازی آب‌های جاری با ساخت این بندها می‌تواند بستر رونق تولید در بخش‌ کشاورزی و منابع طبیعی را فراهم ‌کند.

رییس اداره هواشناسی کاشان نیز در این زمینه گفت: میزان بارندگی‌های سال زراعی جاری (از ابتدای مهرماه تا کنون)، ۱۹۴.۹ میلی‌متر و این مقدار در سال زراعی گذشته ۱۴۲ میلی‌متر بود.

عباس ارغوانی افزود: میزان بارندگی‌های سال زراعی جاری تا این تاریخ به نسبت مدت مشابه در سال گذشته، ۳۸ درصد و به نسبت میانگین بلندمدت نیز ۵۸ درصد افزایش داشته است.

وی تشریح کرد: اگر چه بارندگی‌ها به ‌صورت سطحی بود و در تقویت آب سفره‌های زیرزمینی در مناطق پَست دشت کاشان تاثیر چندانی نگذاشت اما در مناطق کوهستانی با وجود شرایط طبیعی و بندهای خاکی و ملاتی، منابع آب‌های چشمه‌ها، قنات‌ها و آب‌های جاری رشد چشمگیری داشت.

کاشان دارای افزون بر ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی است که ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار آن زمین زراعی و بقیه به کشت باغ و گلخانه اختصاص دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۸ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید