Iranian Agriculture News Agency

استقبال کشاورزان خور و بیابانک از کاشت زیره سیاه

با استقبال کشاورزان، ۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت زیره سیاه اختصاص یافت .

استقبال کشاورزان خور و بیابانک از کاشت زیره سیاه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، سیدحکمت موسوی اظهار داشت: این محصول حداقل تا ۱۰ برابر بیشتر از کشت گندم و جو و دیگر غلات می‌تواند برای کشاورزان درآمد داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر زیره، شهرستان خور و بیابانک ظرفیت کشت دیگر گیاهان دارویی مانند آنغوزه، آویشن، قدومه، خارشتر، نعناع و علف لیمو را در اراضی کم بازده و دیم دارد که درآمد حاصل از آن نسبت به کشت غلات، بسیار بیشتر است.

وی متوسط عملکرد این محصول در هر هکتار را ۸۰۰ کیلوگرم بیان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود بیش از یکهزار و ۶۰۰ کیلوگرم زیره سیاه برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک ادامه داد: با توجه به مستعد بودن زمینه کشت زیره پیش بینی می‌شود سطح زیر کشت این محصول در سال آینده به سه هکتار برسد.

وی با اشاره به کمبود منابع آبی در خور و بیابانک اظهار داشت: کشت و توسعه محصولات کم آبطلب یکی از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی این شهرستان است.

موسوی خاطرنشان کرد: زیره به عنوان یکی از مهمترین انواع گیاهان دارویی دارای خواص ضدسرطان و ضدمیکروبی بوده و برای گرفتگی قلب، مفید و تقویت‌کننده قوای جسمی و جنسی، اشتهاآور و شیرافزا است.

بیش از ۶۵ درصد از جمعیت خور و بیابانک به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

آب مورد نیاز ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت این شهرستان از ۵۸ حلقه چاه کشاورزی و ۷۶ رشته قنات و حدود ۴۰ چشمه تأمین می‌شود و  سالانه ۱۳ هزار تُن محصول زراعی و باغی اعم از گندم، جو، آفتابگردان، چغندر، شلغم، پنبه، یونجه، روناس، زعفران، سیر، خرما، انار، پسته، زیتون، انجیر، بادام، گردو، آلو زرد، توت و زردآلو در آن تولید می‌شود.

شهرستان خور و بیابانک در ۴۲۰ کیلومتری شرق مرکز اصفهان واقع است و بیش از چهار هزار و ۸۵۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید