Iranian Agriculture News Agency

ساماندهی روش‌های توزیع، احصاء شد

تشکل ها و اتحادیه های توانمند بصورت کاملاً کارشناسانه در این امر ورود کنند تا صادرات در دست دلالان و سودجویان نباشد.

ساماندهی روش‌های توزیع، احصاء شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، جلسه اتحادیه گلخانه داران استان و شهرستان تیران و کرون با هدف الگوسازی در صادرات محصولات گلخانه ای در استان با حضور ​مدیر و معاونین سازمان تعاون روستایی استان، مدیر بازرگانی و مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان تیران و کرون، اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت تعاونی گلخانه داران تیران و کرون، مدیر عامل اتحادیه گلخانه داران استان اصفهان و مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان اصفهان در محل سالن جلسات سازمان تعاون روستایی استان اصفهان تشکیل شد.

حاج عابدی مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: بیش از 466 اتحادیه و تعاونی در حوزه ها و تخصص های مختلف، تحت پوشش این سازمان هستند. اگر بتوانیم از گستردگی و پتانسیل های موجود در این تشکل ها به درستی استفاده کنیم، با مشکلات موجود در حوزه نظام بازار و فرایند پس از تولید در بخش کشاورزی کشور به عنوان یک معظل جدی مواجه نخواهیم بود.

در همین راستا این سازمان اقدام به شناسایی پتانسیل های موجود در تشکل های استان نموده و پس از اولویت بندی، برنامه ریزی هایی را بر حسب توان هر تشکل، ترسیم کرده است. از جمله اولویت های مورد نظر، توسعه کشت در محیط های گلخانه ای و صادرات محصولات تولیدی است چراکه صادرات، نیروی محرکه توسعه اقتصادی به شمار رفته و می­ تواند نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی یک شهرستان و به تبع آن استان داشته باشد. کاهش هزینه های تولید به سبب بهره­ گیری کامل از ظرفیت تولید، افزایش درآمد و سودآوری کشاورزان، ایجاد اشتغال، کسب اعتبار و نهایتاً رشد اقتصادی منطقه از جمله مزایای صادرات محصولات کشاورزی است.

حاج عابدی ضمن اشاره به شهرستان تیران و کرون به عنوان یک شهر گلخانه ای در استان تصریح نمود:  در این شهرستان بالغ بر 166 هکتار گلخانه با متوسط عملکرد سالیانه 180 تن محصول در هکتار و 32 هزار تن تولید ( بیشتر آن فلفل دلمه ای است)؛ وجود دارد. در حدود 331 واحد گلخانه در شهرستان احداث و توانسته  1800 نفر غیر مستقیم و 600 نفر بطور مستقیم اشتغالزایی ایجاد نماید. مهم ترین و قابل توجه ترین نکته درخصوص این شهرستان ایجاد یک پایانه صادراتی جهت تسهیل در امر بازاررسانی محصولات تولیدی به گونه ای که در این شهرستان بصورت هفتگی نزدیک به 5 کانتیتر 14 تنی فلفل دلمه ای به کشورهای دیگر صادر می شود .اینها مزیت هایی است که سبب شده تا این شهرستان به عنوان پایلوت در بحث گلخانه و صادرات محصولات گلخانه ای انتخاب و جهت الگو به سایر تشکل ها معرفی شود.

مدیر سازمان تصریح کرد: در سال های اخیر بحث توسعه صادرات غیرنفتی به دلیل رکود بازارهای نفتی و آثارسویی که صادرات تک محصولی بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است، به شدت مورد توجه واقع شده است، بنابراین انتخاب این سیاست، مستلزم بررسی و شناسایی مزیتهای نسبی هر منطقه در تولید محصولات مختلف، تقویت این مزیت ها و سپس صدور این محصولات به کشورهای دیگر است. شناسایی مزیتهای نسبی هر منطقه در واقع راه های استفاده بهتر از امکانات موجود را فراهم ساخته و باتحقق این امر، توسعه منطقه و به تبع آن کشور، تسریع می گردد. در سایه تجارت، مصرف کنندگان به کالای بهتر و ارزان­تر دسترسی پیدا کرده و تولیدکنندگان نیز تحت فشار رقابت، کارایی بیشتر و بهتری پیدا می‌­کنند.

حاج عابدی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما، عدم وحدت و انسجام لازم و کافی فیمابین تولیدکنندگان است. لذا با حضور اتحادیه ها به عنوان نمایندگان تشکل های بخش، موضوعات مطرح، از توانمندی های هر گروه مطلع و چالش ها و مشکلات موجود بررسی و  مرتفع می گردد و در نهایت موضوع نهایی به تعاونی های تحت پوشش هر اتحادیه منتقل و نسبت به اجرای آن تصمیم گیری و اقدام خواهد شد. ما نیازمند یک نگرش سیستمی، همفکری، هماهنگی و خرد جمعی هستیم که در نهایت منفعت تولید کننده و رضایت مصرف کننده را در برگیرد.

شریفی معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در ادامه اظهار داشتند: اقدامات خوبی در سطح استان اصفهان جهت توسعه کشت های گلخانه ای اتفاق افتاده است.  سالیانه 200 هکتار به مجموعه گلخانه های اصفهان که اکثرا در حوزه سبزی و صیفی فعالیت می نمایند، افزوده می شود .  

همچنین ابراز کرد: طبق برآورد مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان؛ حدود 70 درصد فلفل دلمه ای رنگی تولیدی استان، 40 تا 45 درصد انواع گوجه فرنگی و 20درصد خیار تولید شده استان ؛ صادر می گردد و این اهمیت موضوع صادرات را پر رنگ تر می کند. صادرات بایستی رقابتی باشد نه انحصاری تا تولیدکننده رغبت و انگیزه بیشتری جهت رسیدن به منافع برحق خویش داشته باشد.

خواسته ما این است که تشکل ها و اتحادیه های توانمند بصورت کاملاً کارشناسانه در این امر ورود کنند تا صادرات در دست دلالان و سودجویان نباشد. لذا مکانیزم های مصرف در سطح استان و مقاصد صادراتی موجود مشخص گردند. روش های توزیع، احصاء و ساماندهی شود. الگوهای عرضه و تقاضا در سطح استان و حتی کشور پیش بینی گردد. به ارتباط گیری بین استانی توجه شود و توانمندسازی تجاری- علمی و کارشناسی تشکل های بخش تعاونی انجام پذیرد. 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید