Iranian Agriculture News Agency

حمایت و سرمایه‌گذاری پیشران توسعه گلخانه‌ها در اصفهان

توانایی افزایش محصولات گلخانه‌ای در اصفهان به بیش از ۳۷۰ هزار تُن

بررسی آمار و ارقامی که مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان مطرح می‌کند حاکی است که مساحت گلخانه‌های اصفهان از یکهزار و ۸۴۰ هکتار در ۲ سال قبل اکنون به ۲ هزار هکتار رسیده که این میزان گلخانه در طول سال قادر خواهد بود ۳۷۰ هزار تُن انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت فرنگی، سبزی برگی و غده‌ای تولید کند.

توانایی افزایش محصولات گلخانه‌ای در اصفهان به بیش از ۳۷۰ هزار تُن

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان می‌گوید: توسعه کشت گلخانه‌ای از اولویت‌های وزارتخانه است و اصفهان نیز نگاه ویژه‌ای به این صنعت دارد و سال به سال برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت هرچه بیشتر از این صنعت بهبود پیدا می‌یابد.

اصغر رستمی برخورداری از مطلوبیت نسبی محصولات، افزایش تعداد برداشت‌ها در سال، ارتقا میزان برداشت محصول نسبت به سطح زیر کشت، تعیین زمان بهره‌برداری محصول و ثبات در فعالیت شاغلان و کارگران را از مزایای این صنعت می‌داند.

به گفته وی در هر هکتار از گلخانه‌ها بطور متوسط ۱۰ نفر بصورت دائم مشغول بکارند، بنابراین با توسعه آنها نفرات بیشتری در طول سال کار ثابت خواهند داشت که موضوعی مهم در اشتغالزایی پایدار به شمار می‌رود. 

بررسی آمار و ارقامی که مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان مطرح می‌کند حاکیست که مساحت گلخانه‌های اصفهان از یکهزار و ۸۴۰ هکتار در ۲ سال قبل اکنون به ۲ هزار هکتار رسیده که این میزان گلخانه در طول سال قادر خواهد بود ۳۷۰ هزار تُن انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت فرنگی، سبزی برگی و غده‌ای تولید کند.

به گفته احمدرضا رییس‌زاده، سالانه ۱۶۰ میلیون شاخه و اصله انواع گل و گلدان و گیاه تزیینی در ۱۸۰ هکتار گلخانه این منطقه تولید می‌شود که شامل شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی، درخت و درختچه، گل‌های فصلی و نشایی است، همچنین سالانه بیش از ۵۰ هزار تُن انواع محصولات گلخانه‌ای از این استان به خارج کشور صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ای در استان بعنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های وزارتخانه، جذب بازارهای کشورهای دیگر را از جمله مزایای بهبود و بیشتر شدن محصولات گلخانه‌ای می‌داند.

وی ادامه داد: اکنون انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت فرنگی، سبزی برگی و غده‌ای به همراه گل‌های تزیینی، صادرات تولیدات گلخانه‌ای این استان به کشورهای خارجی را تشکیل می‌دهد.

رییس‌زاده با بیان‌اینکه این میزان صادرات سالانه افزون بر ۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان دارد، ادامه می‌دهد: تغییر شیوه کشت از فضای باز و بصورت سنتی به فضای گلخانه‌ای از اولویت‌های این نهاد است و به‌جد دنبال می‌شود،علاوه بر آن افزایش بهره‌وری در تولید، محصول بهتر، صرفه‌جویی در زمین زراعی و کاهش مصرف آب و انرژی را از دیگر مزایای کشت و کار در فضای گلخانه است، برای مثال برداشت گوجه یا خیار در۱۰ هکتار زمین زراعی معادل برداشت در یک هکتار گلخانه است، همچنین کنترل آفات، اشتغالزایی بالا و محصول بیشتر از مزایای این نوع کشت به شمار می‌رود.

به اعتقاد وی سهم اشتغالزایی بیشتر شیوه گلخانه‌ای نسبت به روش معمول را باید بعنوان شاخصی مثبت و موثر در نظر گرفت، فعالیت در گلخانه در ۱۲ ماه سال انجام می‌شود، اما در روش غیر گلخانه، زمین تنها ۳ تا ۴ ماه زیر کشت می‌رود، به همین دلیل شاغلان در گلخانه‌ها در تمام طول سال مشغول بکارند و با تعطیلی فصلی روبه رو نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کنترل هرچه بهتر آفات و بیماری‌ها از نکات مثبت کشت فضای بسته است و بصورت کلان، سیاست‌های حمایتی از این نوع کشت و تولید دائم سبب تثبیت قیمت‌ها و کنترل هرچه افزون‌تر بازار می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر تسهیل صدور مجوزها برای متقاضیان طرح ایجاد و توسعه گلخانه‌ها خاطرنشان کرد: هر کشاورز و سرمایه‌گذاری که زمین زراعی و آب برای آبیاری داشته باشد می‌تواند از تسهیلات بانکی یارانه‌دار با بازپرداخت پنج ساله و با یک سال تنفس استفاده کند.

وی افزود: در سال ۹۸ تعداد ۲۲۰ مورد معرفی دریافت تسهیلات با سرجمع چهار هزار میلیارد ریال به بانک انجام و  از این تعداد ۱۰۵ فقره تسهیلات با مجموع یک هزار و ۶۷۰  میلیارد ریال پرداخت شده است.

به گفته این مدیر روند حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان علاقه‌مند در این بخش در سال جاری ادامه خواهد داشت، هرچند نقص در ضمانت‌ها بزرگترین چالش پیش روی متقاضیان و به طورکلی این طرح است،  با این حال طرح بخوبی در اصفهان پیشرفت می‌کند و در رده دوم کشور از حیث تولید محصولات و سطح زیر کشت گلخانه‌ای قرار دارد.

رییس‌زاده با تاکید بر اینکه بسته‌های تشویقی و حمایتی با همکاری اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بر مبنای همین اصل ارائه می‌شود، افزود: در عین حال تکمیل شیوه تولید و زنجیره ارزش با صادرات هرچه بیشتر با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها  رقم می‌خورد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به شهرستان‌های فلاورجان، تیران و کرون، مبارکه، اصفهان، شهرضا و نجف‌آباد به عنوان فعالان صنعت کشت و کار گلخانه‌ای در این استان اظهارداشت: چهار هزار و ۵۰۰ واحد گلخانه در استان مستقر است که ۲۰ هزار نفر شغل مستقیم و معادل همین رقم شغل غیرمستقیم در مراکز فرآوری و بسته‌بندی و حمل ونقل محصولات ایجاد کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید