Iranian Agriculture News Agency

۲۸۰ هزارتن محصولات گلخانه‌ای در اصفهان به بار نشست

در سال‌های اخیر کشت گلخانه‌ای به صورت سالانه ۱۵۰ هکتار افزایش داشته است .

۲۸۰ هزارتن محصولات گلخانه‌ای در اصفهان به بار نشست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی اصفهان از حرکت وزارت و سازمان جهاد کشاورزی استان به سمت کشت‌های کم آب‌بر از جمله گلخانه‌ای خبر داد و گفت: فلفل دلمه‌ای، گوجه، خیار و بادمجان به صورت عمده در ۲ هزار هکتار گلخانه‌های اصفهان کشت می‌شوند که مجموعاً در سال ۹۸ بالغ بر ۲۸۰ هزار تن محصول دادند، تسهیلات ارزان قیمت و ارائه مجوزات و پروانه در سریع‌ترین زمان از جمله اقدامات حمایتی است که برای توسعه کشت گلخانه‌ای انجام می‌شود.

رئیس‌زاده با بیان این که در سال‌های اخیر کشت گلخانه‌ای ۱۵۰ هکتار افزایش داشته، عنوان کرد: سال گذشته با همین توسعه صورت گرفت و شاهد افزایش ۱۲ درصد در تولید محصول بودیم؛ تا پنج سال آینده سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان از ۳۶۰۰ هکتار می‌گذرد و با این توسعه میزان تولید و اشتغال دو برابر می‌شود.

وی در خصوص مزیت‌های این نوع از کشت اظهار کرد: کشت گلخانه‌ای در کنار مصرف آب کمتر، اشتغال‌زایی بالایی دارد و از آن مهم‌تر اشتغالش دائمی است بر خلاف کشت سنتی که در فصلی از سال اشتغال ایجاد می‌کند و شخص در فصل‌های دیگر سال بیکار است؛ نکته مثبت دیگر برای کشت گلخانه‌ای ارزآوری این محصولات است، در حال حاضر محصولات تولید شده در گلخانه‌های استان اصفهان علی‌رغم محدودیت‌ها، به روسیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عراق صادر می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این که انار پس از سیب و محصولات گلخانه‌ای با تولید ۷۰ هزارتن در استان، رتبه سوم را دارد، اضافه کرد: رتبه‌های بعدی در اصفهان به خشکبار تعلق دارد که وزن کمتری دارند، مانند بادام، پسته و ... که در حدود ۵ هزار تن تولید می‌شود.

نیمی از باغات اصفهان بیمه نیستند

وی پیرامون جبران خسارت کشاورزان گفت: هر باغی که تحت پوشش بیمه باشد در صورت سرمازدگی، سیل و ... خسارتش جبران می‌شود، رویکرد جهاد کشاورزی نیز تشویق باغبان‌ها به بیمه کردن باغات است، با این حال باغبان‌هایی که باغشان ریسک کمتری دارند خودشان مایل به این کار نیستند.

رئیس‌زاده با بیان این که سال ۹۷ آخرین سال از یک بازه خشکسالی بود و شدت بی‌آبی ۳ هزار هکتار از باغات را از بین برد، ادامه داد: بیمه طیور اجباری است اما محصولات باغی بیمه اجباری ندارند و به همین دلیل حدودی نیمی از باغات تحت پوشش بیمه نیستند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص سیاست جهاد کشاورزی در خصوص افزایش باغات تاکید کرد: در بحث باغات به دلیل کمبود منابع آبی توسعه نداریم مگر این که کشاورزی بخواهد به جای گندم و جو، میوه بکارد و یا کشت خود را تغییر دهد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید