Iranian Agriculture News Agency

ماهی‌دار کردن و پرورش کپور ماهیان در استخر های ذخیره آب کشاورزی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان بیش از ۲۰۰۰ استخر کشاورزی وجود دارد که حدود ۵۰ درصد آنها مستعد پرورش ماهی است.

ماهی‌دار کردن و پرورش کپور ماهیان در استخر های ذخیره آب کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، با آغاز اجرای طرح موفق ماهی دار کردن استخرهای ذخیره آب کشاورزی با انواع کپور ماهیان و همزمان با شروع فصل کشاورزی با هدف بهره برداری بهینه از آب کشاورزی و منابع آبی خرد ( استخرهای ذخیره آب کشاورزی )،  تاکنون تعدادی از این استخرهای ذخیره آب کشاورزی با بیش از ۳۰۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی استان (کپور و آمور) ماهی دار شده اند که اجرای این طرح تا اواسط خرداد ماه همچنان ادامه خواهد داشت .

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت : بیش از ۵۰ درصد شهرستان‌های استان نظیر نایین، خوروبیابانک ،گلپایگان، نطنز، اردستان، مبارکه ،برخوار، نجف‌آباد و مناطق شرق اصفهان مستعد  پرورش ماهیان گرمابی هستند وی افزود بهترین دما برای پرورش ماهیان گرمابی بین ۲۳ الی ۲۵ درجه وماهیان گرمابی مناسب برای پرورش در این استخر ها از نوع آمور، کپور معمولی، فیتوفاک یا کپور نقره ای، بیگ هد یا سرگنده است که در حال حاضر بازارپسندی خوبی دارد.

عباسی اضافه کرد: در استان اصفهان بیش از ۲۰۰۰ استخر کشاورزی داریم که حدود ۵۰ درصد آنها مستعد پرورش ماهی است و از آب آنها به دو منظور کشاورزی و پرورش ماهی می توان بهره برد که به همین دلیل به استخرهای دو منظوره معروف هستند.

وی ادامه داد: از این استخرها  برای آبیاری زمین‌های زراعی و  پرورش ماهی مناسب است.  نکته مهم درباره  استخرهای دو منظوره این است که بهره‌وری آب را بالا برده و خروجی فضولات ماهیان باعث غنی سازی آب و خاک و کاهش مصرف کودهای شیمیایی و افزایش محصولات کشاورزی می گردد و علاوه بر آن باعث افزایش درآمد کشاورزان و افزایش مصرف ماهی در استان نیز می شود.

 مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: فصل بهار؛  فصل ماهی دار کردن استخرهای ذخیره آب کشاورزی است و هم اکنون حدود یک ماه است که توزیع بچه ماهی با همکاری شیلات و دامپزشکی استان در این  استخرها انجام شده  و این روند تا اواسط خرداد ماه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود بعد از گذشت ۶ الی ۸ ماه بیش از هزار تن ماهی از این استخرها برداشت شود.

گفتنی است؛ در شرایط معمولی به طور میانگین در هر استخر هزار متری حدود ۲ هزار بچه ماهی ریخته می شود که با اعمال مدیریت صحیح و اصولی در نهایت دو الی سه تن ماهی خوراکی گرمابی از هر استخر برداشت می شود؛ نکته مهم و ضروری  آنکه استخردارانحتماً قبل از ماهی دار کردن با مراجعه به سایت شیلات استان اصفهان و همچنین ارتباط  و مشاوره تلفنی با کارشناسان شیلات با کسب حداقل اطلاعات اولیه پرورش ماهی در این استخرها نسبت به ماهی دار نمودن اقدام  کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید