Iranian Agriculture News Agency

معدوم سازی جوجه یک روزه در استان اصفهان انجام نمی شود

در استان اصفهان مزارع مرغ مادر که جوجه یک روزه با اهداف تجاری تولید کند، وجود ندارد .

معدوم سازی جوجه یک روزه در استان اصفهان انجام نمی شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین ایراندوست  با اشاره به انتشار فیلم معدوم سازی جوجه یک روزه در یکی از شهرهای شمال کشور که باعث التهاب احساسات جامعه شده است، اظهار داشت: با توجه به تقاضای هرسال هنگام شب عید، ستاد تنظیم بازار با گذراندن مصوبه‌ای جوجه ریزی را افزایش داد.

وی افزود: با مصوبه ستاد تنظیم بازار جوجه ریزی در ماه‌های دی و بهمن از ۱۱۵ میلیون به ۱۴۰ میلیون افزایش یافت. با شیوع بیماری کرونا و لغو سفرهای نوروزی و مراسم‌ها و تعطیلی اقامتگاه‌های گردشگری این رشد ده درصدی جوجه ریزی، عرضه را به شدت افزایش یافت و با ناهمخوانی نظام عرضه و تقاضا، قیمت مرغ گوشتی زنده از هشت و هزار و پانصد تومان به پنج هزار و پانصد تومان کاهش یافت.

ارزان شدن قیمت مرغ زنده با تولید مازاد جوجه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به ارزان شدن قیمت مرغ زنده تصریح کرد: با تولید مازاد، قیمت جوجه یک روزه از دو هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۰۰ تومان کاهش یافت و صاحبان مزارع مرغ مادر دچار ضرر اقتصادی شدند.

وی بیان داشت: طی مصوبه ستاد تنظیم بازار در تاریخ ۱۲ فروردین ماه تولید جوجه کاهش یافت تا به ۱۱۵ میلیون در ماه برسد.

پیامدهای مصوبه تنظیم بازار در کاهش جوجه ریزی

ایراندوست دو پیامدِ آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار در کاهش جوجه ریزی را برشمرد و گفت: با مصوبه ستاد تنظیم بازار، انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه واحدهای زیرمجموعه را به معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در تاریخ سی فرودین ماه و یکم اردیبهشت ماه مکلف کردند.

وی افزود: معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در تمام دنیا اتفاق می‌افتد تا بازار عرضه و تقاضا کنترل شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان پیامد دوم مصوبه ستاد تنظیم بازار را ذخیره سازی تخم مرغ نطفه دار مازادِ مرغ مادر توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و ابراز داشت: سازمان جهاد کشاورزی در هر استان موظف به جمع‌آوری تخم مرغ‌های نطفه دار از سطح بازار شد تا عرضه و تقاضا بازار مرغ به ثبات برسد.

فیلم منتشر شده معدوم سازی جوجه یک روزه غیرکارشناسی است

وی فیلم منتشر شده در معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در فضای مجازی را غیرکارشناسی شده دانست و اظهار داشت: معدوم سازی قبل از بیرون آمدن جوجه از تخم انجام می‌شود که در تمام دنیا برای تنظیم بازار معمول است؛ پخش فیلم معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در فضای مجازی نیاز به بررسی دستگاه‌های نظارتی دارد.

ایراندوست با اشاره به پیش فروش تخم مرغ‌ها قبل از بیرون آمدن از تخم به مزارع مرغ گوشتی گفت: با توجه به عرضه زیاد و تقاضای کم و افزایش قیمت و کمبود نهاده‌های طیور اعم از ذرت و سویا معدوم سازی جوجه‌های یک روزه با اهداف اقتصادی مطرح شد؛ البته باید متذکر شد که جوجه‌های یک روزه بلافاصله باید به مزارع مرغ گوشتی تحویل داده شوند وگرنه دچار افت کیفیت خواهند شد و معدوم می‌شوند.

معدوم سازی جوجه یک روزه در اصفهان منتفی است

وی معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در استان اصفهان را منتفی دانست و اذعان داشت: در استان اصفهان مزارع مرغ مادر که جوجه یک روزه با اهداف تجاری تولید کند، وجود ندارد؛ تنها مزرعه‌ای متعلق به سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با عنوان «مرکز پشتیبانی مرغ بومی»، جوجه یک روزه تولید می‌کند که این جوجه‌ها در روستاها توزیع می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید