Iranian Agriculture News Agency

آبگیری ۵ سد خاکی در شهرستان اردستان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان خبر داد: بر اثر بارندگی‌های اخیر در شهرستان ۵ سد خاکی آبگیری شد.

آبگیری ۵ سد خاکی در شهرستان اردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مجید خداپرستان اظهار کرد: با توجه به بارندگی های خوب چند روز گذشته در سطح اردستان، تعداد ۵ سد خاکی و سیمانی در سطح شهرستان آبگیری شد.

وی با بیان اینکه این طرح ها شامل آبخیزداری پخش سیلاب روستای مزد آباد، پخش سیلاب موغار، بندهای سنگ سیمان لای سرداب، بند سنگ و سیمان آرسود و سد خاکی کچومثقال است، افزود: این سدهای خاکی و سیمانی سال گذشته به ‌منظور تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و نفوذپذیری آب، کنترل سیلاب و ریزگردها  در شهرستان احداث شده‌اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان با بیان اینکه اصلاح و مرمت این سدهای خاکی با هزینه ۲۵ میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی انجام شده است، گفت: با آبگیری سدهای خاکی در مناطق مختلف شهرستان از وارد شدن خسارت شدید به روستاها جلوگیری شده است.

خداپرستان یکی دیگر از مزایای آبگیری سدهای خاکی را نفوذ آب به سفره های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: تغذیه سفره های زیرزمینی باعث رشد و پوشش شرایط محیطی و جلوگیری از فرسایش خاک خواهد شد.

وی با بیان اینکه با برآوردی که همکاران ما کردند بیش از ۸۰ هزار متر مکعب آب در پشت سدهای خاکی اردستان ذخیره شده است، خاطرنشان کرد: آب های ذخیره شد پشت این سدها بیش از یک ماه ماندگاری خواهد داشت. این پروژه‌ها یکی از موثرترین راهکار کنترل سیلاب‌ها و همچنین هدایت آب‌های حاصل از بارش‌ها است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید