Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان اصفهانی با رعایت اصول پیشگیری از کرونا فعالیت می‌کنند

کشاورزان در تمامی مراحل کار خود نکات بهداشتی را رعایت می کنند و کارگران شاغل در مزارع خود را نیز در این ارتباط آموزش دهند.

کشاورزان اصفهانی با رعایت اصول پیشگیری از کرونا فعالیت می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در سازمان ، مسعود پزشکی مسوول امور بهداشت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: اطلاع رسانی به کشاورزان و باغداران در چند نوبت انجام شد و از فعالان و شاغلان در مزارع، گلخانه ها و باغ‌ها می‌خواهیم با رعایت تمامی نکات بهداشتی برای مقابله با ابتلا به کووید-۱۹ تلاش کنند.

وی ادامه داد: نکات آموزشی هم برای بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش‌های دیگر مانند دام و طیور و پرورش دهندگان آبزیان و زنبور عسل ارایه شده است.

مسوول امور بهداشت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ریزی در این سازمان برای کاهش مراجعات و اجتماع تصریح کرد: سعی شده بیشتر امور به صورت غیر حضوری حل و فصل شود و در عین حال از جامعه کشاورزی نیز خواسته شده از برگزاری جلسات بپرهیزند.

حسین محمدرضایی  عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهاندر گفت و گو با خبرنگار ایانا افزود: اطلاع رسانی موارد بهداشتی از طریق صنف کشاورزی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود تا از شیوع احتمالی بیماری کووید-۱۹ در بین این قشر از جامعه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: رعایت تمامی موازین بهداشتی و پیشگیرانه مستلزم ارایه نکات مورد نیاز است و از عموم کشاورزان نیز می‌خواهیم با رعایت مواردی که مسوولان بهداشت و درمان استان و کشور مطرح می‌کنند سلامتی خود و اطرافیان را تضمین کنند.

وی برای هرچه بهتر کنترل کردن کرونا ویروس افزود: از مسولین درخواست داریم اقلام بهداشتی (ضد عفونی کننده ها و ماکس و دستکش) را به دست این قشر ضعیف و زحمتکش جامعه برسانند چرا که این افراد تولید کننده بیشتر مایحتاج جامعه هستند.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان اضافه کرد: شماری از کشاورزان شهرستان اصفهان  با چندین دستگاه تراکتور و تجهیزات سم‌پاش برای ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌های منطقه خوراسگان واقع در شرق اصفهان با مشارکت بسیج اقدام کردند.

محمدرضایی تصریح کرد: سطح زیر کشت غله استان در کشت پاییزه امسال در مقایسه با سال قبل تغییر چندانی نکرده و حدود ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش خروجی سد زاینده رود و پایان مرحله دوم آبیاری مزارع گفت: نوبت سوم آبیاری که در فروردین ۹۹ است بستگی به بارش‌های روزهای آغازین سال نو خواهد داشت و هر چه بارندگی های موثر (بیش از ۲۰ میلیمتر در یک مرحله) در اصفهان داشته باشیم آبیاری بعدی به تعویق خواهد افتاد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان ابراز امیدواری کرد که با بارش‌های موثر در بهار سال آینده با جریان زاینده رود، کشت بهاره (تابستانه) در این منطقه محقق شود.

بنا به اعلام شرکت آب منطقه ای اصفهان، با اجرای بخشی از توزیع آب در شبکه‌های آبیاری کشاورزی استان، خروجی سد زاینده‌رود از دوشنبه گذشته از ۹۰ به ۸۰ متر مکعب بر ثانیه کاهش یافت کاهش پلکانی خروجی سد زاینده رود تا ۲۲ اسفند ادامه خواهد داشت.

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد، در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

مناطق اصفهان و شرق این خطه که بیشتر در بخش کشاورزی مشغولند بیش از ۳۰۰ هزار نفر است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید