Iranian Agriculture News Agency

اشباع مرغ در بازار شب عید اصفهان

استان اصفهان در تولید گوشت مرغ رتبه دوم را دارد و با اشباع این محصول در دو سطح A+ و B در بازار شب عید نوروز عرضه می شود.

اشباع مرغ در بازار شب عید اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان با هزار و ۸۵۰ واحد مرغداری گوشتی و با ظرفیت تولید ۳۶.۵ میلیون قطعه در دوره و با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت طیور رتبه اول در ظرفیت و رتبه دوم تولید گوشت مرغ در کشور را دارد.

وی افزود: در استان اصفهان تعداد ۱۵ واحد فعال مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۷۰۰ هزار قطعه و تولید بیش از ۶۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار به فعالیت مشغول هستند که امسال با جوجه ریزی انبوه با مازاد تولید مرغ مواجه هستیم و در شب عید بازار مرغ استان اصفهان با تولید بیش از نیاز مواجه است.

۱۱۵ واحد فعال پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت ۷۰۰ هزارقطعه داریم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بیان داشت: در استان اصفهان تعداد ۱۱۵ واحد فعال پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت ۷۰۰ هزارقطعه وتولید سالانه ۹۰۰۰ تن گوشت بوقلمون رتبه اول کشور در تولید گوشت بوقلمون را به خود اختصاص داده است.

وی ابراز کرد: تعداد یک واحد بوقلمون با ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ قطعه و تولید سالانه حدود یک میلیون قطعه جوجه یکروزه بوقلمون گوشتی را به همراه خواهد داشت.

ایراندوست با اعلام اینکه تعداد ۶۰ واحد شترمرغ فعال در استان با ظرفیت ده هزار قطعه شترمرغ وتولید سالیانه ۹۰۰ تن گوشت شترمرغ ورتبه نخست تولید گوشت شترمرغ به اصفهان تعلق دارد، تصریح کرد: بر اساس آمایش سرزمین در نقاطی که مزاحمتی برای واحدهای تولیدی مرغداری ایجاد نشود صدور مجوز برای سایر ماکیان از قبیل بلدرچین، کبک، شترمرغ و بوقلمون فراهم شده است.

وی افزود: تعداد ۱۲ واحد بلدرچین فعال در استان با ظرفیت حدود ۸۷۰ هزار قطعه و تولید سالانه هزار تن گوشت بلدرچین فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی در استان با تولید سالیانه 3.1 میلیون قطعه جوجه یکروزه بومی و رتبه اول تولید جوجه بومی گفت: تولید مرغ در استان اصفهان در سه سطحA+، A، B تعریف می‌شود که تاکنون در دو سطح A+ و B به بازار عرضه شده است.

تنها یک کشتارگاه در استان اصفهان با تولید ۲۰ تن در روز توانسته مرغ A+ را تولید کند

وی با بیان اینکه تنها یک کشتارگاه در استان اصفهان با تولید ۲۰ تن در روز توانسته مرغ A+ را تولید کند، اظهار داشت: این مرغ که از نظر کیفی در سطح مطلوبی قرار دارد با نظارت دقیق‌تری از فرایند تولید تا کشتار اعمال خواهد شد.

ایراندوست تفاوت مرغ A+ را با مرغ B در شرایط کشتار و نحوه سردسازی لاشه دانست و افزود: مرغی که در بالاترین سطح کیفی به بازار عرضه می‌شود در فرایند اتوماتیک تولید می‌شود و برای خنک کردن لاشه به جای آب و یخ از هوای سرد استفاده می‌شود که نسبت به مرغ B وزن اضافی به خود نمی‌گیرد و با وزن کمتری عرضه می‌شود.

وی افزود: قیمت مرغ B بر اساس مصوبه تنظیم بازار به دست مصرف کننده می‌رسد و مرغ A که هنوز در اصفهان عرضه نمی‌شود با ۵ درصد افزایش و مرغ A+ با ده درصد افزایش قیمت در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید