Iranian Agriculture News Agency

اصفهان رتبه سوم تولید عسل در کشور

اشتغال بالغ بر چهار هزار و ۲۰۰ نفر در صنعت عسل استان اصفهان

امسال با تولید هفت هزار و ۳۵۰ تن عسل نسبت به چند سال گذشته علاوه بر تامین نیاز استان به پایتخت و خارج از کشور صادرات داشتیم.

اشتغال بالغ بر چهار هزار و ۲۰۰ نفر در صنعت عسل استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، کارشناس مسئول زنبور عسل معاونت بهبود تولیدات دام سازمان جهاد کشاورزی استان، سید محمد مهدی طبائیان در گفت‌و‌گو با مهر با اعلام رتبه سوم جهاد کشاورزی استان اصفهان در کشور در تولید عسل اظهار داشت: امسال با تولید بالغ بر هفت هزار و ۳۵۰ تن عسل در استان اصفهان نسبت به سال‌های گذشته به آمار دو برابری دست یافتیم.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته با بارش‌های مناسب شاهد رشد بی سابقه گیاه بوقناق در کل استان اصفهان و به ویژه در مناطق غربی و در شهرستان‌های فریدن و فریدونشهر بودیم تصریح کرد: عسل طبیعی و با کیفیتی از گیاه گون و بوقناق استحصال شد که بخشی از آن به استان‌های تهران و آذربایجان شرقی و ده درصد هم به کشورهای دیگر صادر شد.

اشتغال‌زایی در صنعت زنبورداری

طبائیان با اشاره به اشتغال زایی در صنعت زنبورداری و تولید عسل در استان اصفهان اعلام کرد: صنعت مذکور تاکنون اشتغال بالغ بر چهار هزار و ۲۰۰ نفر را در استان اصفهان به همراه داشته است. وی افزود: زنبورداران مشغول در صنعت زنبورداری و تولید عسل در استان اصفهان با ارتقا سطح دانش و به کارگیری روش‌های نوین علاوه بر کیفیت بخشی به محصول عسل در تولید محصولات جانبی عسل مانند زهر زنبور، موم عسل، گرد عسل و ژله رویال با مصارف دارویی و آرایشی کوشیده‌اند.

تشخیص عسل تقلبی به عهده آزمایشگاه‌هاست

کارشناس مسئول زنبور عسل استان اصفهان با تاکید بر اینکه تشخیص عسل تقلبی کار دشواری است و توسط آزمایشگاه‌ها قابل تشخیص است گفت: عسل را می‌توان به سه دسته عسل طبیعی، تغذیه‌ای و تقلبی تقسیم کرد. عسل طبیعی مرغوب ترین عسل است که قیمت آن در بازار کمتر از کیلویی پنجاه هزار تومان نیست. عسل تغذیه‌ای، گونه‌ای از عسل است که زنبور توسط آب شکر تغذیه می‌شود و با قیمت ارزان در بازار عرضه می‌شود و عسل تقلبی گلولزی است که جوشانده می‌شود و با اسانس طعم دار می‌شود که تشخیص آن توسط افراد عادی ممکن نیست.

طرح ساماندهی عسل در استانداری

وی اعلام کرد: در طرح ساماندهی عسل در استانداری مقرر شد که با درج توضیحات و برچسب سه رده عسل طبیعی، تغذیه‌ای و تقلبی مشخص شود تا خریداران با اطمینان بیشتر محصول عسل را خریداری کنند که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

طبائیان افزود: بهترین عسل همان عسل طبیعی است که می‌تواند در تمام مناطق استان اصفهان تولید شود؛ اما در مناطق سردسیر به خاطر وجود گیاه گون تولید عسل طبیعی شرایط بهتری دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید