Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد:

جزئیات بسته تشویقی برای بخش کشاورزی

مهندس مهرداد مرادمند رییس سازمان جهاد کشاورزی در نشستی خبری از بسته تشویقی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در راستای رونق تولید خبر داد

جزئیات بسته تشویقی برای بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بسته حمایتی بخش کشاورزی با هدف رونق تولید در 25 سرفصل در تعامل با فعالان بخش کشاورزی تدوین شده است.

مهندس مهرداد مرادمند در نشست خبری رونمایی از بسته تشویقی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در راستای رونق تولید اظهار کرد: بارش های اخیر استان اصفهان را موقتاً از خشکسالی ۱۰ ساله نجات داد و امیدواریم شرایط خوبی را پیش‌رو داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: استان اصفهان در سال زراعی گذشته وضعیت خوبی داشت و سهم زیادی از کاهش بیکاری استان به دلیل رونق بخش کشاورزی است.

مرادمند خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در تعامل با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی استان اصفهان بسته های تسهیل‌گران را برای اطلاع‌رسانی به بخش خصوصی ارائه کرد و این بسته تشویقی محصول جلسات متعدد شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت است.

مهندس مهرداد مرادمند با بیان اینکه بسته حمایتی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از فعالان اقتصادی در راستای تحقق شعار سال شامل 25 سرفصل است، عنوان کرد: در راستای حمایت از فعالیت‌های گلخانه‌ای و کم‌آب نسبت به تسهیل صدور مجوز گلخانه از طریق کاهش استعلام‌ها اقدام کردیم، بر همین اساس برای احداث گلخانه‌های با مساحت کمتر از یک هکتار نیازی به مجوز سازمان محیط زیست نیست و افراد با در دست داشتن پروانه های قبلی از شرکت آب منطقه ای استان اصفهان از استعلام این شرکت بی نیاز می‌شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در راستای تأمین تسهیلات تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای طبق بند الف تبصره 18 با نرخ بهره 6 تا 9 درصد به صورت شناور و بدون محدودیت تأمین اعتبار خواهد شد.

وی افزود: در راستای گسترش تولید محصولات کشاورزی با عملیات مطلوب کشاورزی (GAP) مطالعات جامعی انجام و به صورت دستورالعمل تدوین شد که به تولید تجاری نیز رسیده است.

مهندس مهرداد مرادمند بیان کرد: تولید ماهی قزل آلا در شرق اصفهان با استفاده از آب شور در حال گسترش است تا جایی که میزان تولید آن در شرق اصفهان از تولید در فریدن و سمیرم پیشی گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: تسهیلاتی برای توسعه بخش خصوصی با کمک صندوق حمایت از کشاورزی فراهم شده و از سوی دیگر فراهم نمودن ابزارهای تولید و فرآوری محصولات با کیفیت در راستای صادرات محصولات دامی به کشور روسیه را پیگیری می‌کنیم و با توافقات انجام شده با کشورهای حوزه اوراسیا آینده روشنی برای آن متصور هستیم.

وی عنوان کرد: تخفیف 90 درصدی اجاره‌بهای اراضی ملی به بخش کشاورزی در صورت پایبندی به تعهدات و تخفیف 80 درصدی برای بخش غیرکشاورزی با شرایط مشابه در قالب طرح تشویقی لحاظ خواهد شد.

مرادمند گفت: از آن‌جا که روستاییان تمایلی به پرداخت 15 درصدی سهم خودیاری ندارند، می‌توانند از این پس سهم خود یاری را به صورت قبول پروژه مانند ساخت پل یا به اشتراک‌گذاری ادوات انجام دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در تشریح سایر مفاد طرح تشویقی جهاد کشاورزی عنوان کرد: اعطای تسهیلات سرمایه در گردش از محل منابع صندوق توسعه ملی با نرخ ترجیحی 14.5 درصد در راستای توسعه صادرات انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: مطابق مطالبه استاندار از دستگاه‌های اجرایی مدت پاسخ به استعلام‌ها را به 15 روز کاهش دادیم و عدم پاسخ به استعلام در در این مدت به معنای موافقت خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست افزود: پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برای دسترسی سریع فعالان بخش کشاورزی به اطلاعات تخصصی در این حوزه راه اندازی شد تا نیازی به حضور فیزیکی افراد در محل این سازمان نباشد، البته آموزش رایگان بنا به درخواست مردم در هر نقطه از استان ارائه خواهد شد.

وی افزود: اطلاعات جامع مالی و فنی ۴۱ طرح کشاورزی که بیشتر در حوزه های گلخانه ای و صنایع تبدیلی است بر روی سایت معاونت سرمایه‌گذاری استانداری بارگذاری شده تا سرمایه‌گذاران بتوانند راحت‌تر نسبت به دریافت مجوزهای خودشان اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: برای اولین بار در کشور نیاز خالص آبی گیاهان که پیش از این مربوط به سال 74 بود را به‌روزرسانی کردیم، و به این ترتیب با استفاده از اطلاعات هواشناسی و ویژگی های خاک هر منطقه پس از دریافت اطلاعات آب قابل برنامه‌ریزی از شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان الگوی کشت را ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به انواع خرید تضمینی، حمایتی و توافقی محصولات کشاورزان گفت: در مواقع نیاز به بازار ورود کرده و مانع از هدر رفت تولیدات کشاورزان می‌شویم، به عنوان مثال در سال جاری 7 هزار تن گوجه فرنگی را از کشاورزان خریداری و در قالب قراردادی به رب اسپتیک تبدیل کردیم.

وی با اشاره به صدور مجوز آرد و نان که بحث های زیادی را به دنبال داشت، عنوان کرد: این مجوز در زمانی صادر شده که سازمان سمت متولی صدور مجوز بوده است، از زمانی که این مسؤولیت به جهاد کشاورزی واگذار شد تأیید مجوز را منوط به تایید وزارت جهاد کشاورزی کردیم.

مرادمند ادامه داد: از آنجا که شخص متقاضی مدعی تشکیل زنجیره تولید شده بود وزارت جهاد کشاورزی نیز با درخواست وی موافقت کرد، افرادی زنجیره تولید دانستن این کار را صوری می‌دانند که صحت آن باید در فرایند نظارت مشخص شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید