Iranian Agriculture News Agency

در روستای جلال‌آباد سمیرم؛

بیش از 6 هزار هکتار باغات در اثر کمبود آب خشک شدند

عضو شورای اسلامی روستای جلال‌آباد با بیان اینکه بیش از 6 هزار هکتار باغات سیب این روستا خشک شده است، گفت: در این روستا چیزی به اسم باغداری وجود ندارد.

بیش از 6 هزار هکتار باغات در اثر کمبود آب خشک شدند

عبدالرضا امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در سمیرم استان اصفهان، اظهار کرد: قدمت روستای جلال‌آباد شهرستان سمیرم به بیشتر از 100 سال می‌رسد.

عضو شورای اسلامی روستای جلال‌آباد شهرستان سمیرم، افزود: این روستا با بهره‌مندی از بیش از 90 هکتار اراضی مستثنیات، دارای 40-50 خانوار عشایری است که به‌طور مستقیم و غیر مستقیم از کشاورزی و آب برای گذران امور زندگی استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه روستای جلال‌آباد شهرستان سمیرم در 15 کیلومتری این شهرستان در محور شهرضا-سمیرم قرار دارد، اذعان داشت: این روستا در  سنوات آبسالی از نعمت آب و چشمه‌ساران فراوان برخوردار بوده است.

این عضو شورای اسلامی روستای جلال‌آباد شهرستان سمیرم، کشاورزی این روستا را در سنوات آبسالی آبی دانست و با تشریح اینکه تداوم پدیده خشکسالی نوع کشاورزی روستا را به دیمکاری تبدیل کرده است، اضافه کرد: این در حالیست که بر اثر تداوم پدیده خشکسالی در حداقل 10 سال گذشته تا اکنون، 5-6 هزار هکتار باغات سیب درختی این روستا خشکیده و نابود شده است.

او با بیان اینکه در روستای جلال‌آباد شهرستان سمیرم در اثر تداوم روند خشکسالی دیگر موضوعی به اسم باغداری موضوعیت ندارد، گفت: امروز رودخانه‌های فصلی این روستا نیز خشک شده است و دیگر امکان سدسازی را از روستا گرفته است.

امیری با اشاره به 4 سال گذشته به‌عنوان زمان اخذ مجور احداث یک حلقه چاه با دبی 9 لیتر بر ثانیه برای این روستا، متذکر شد: تا این لحظه هنوز پرونده این مجوز از کمسیون خارج نشده است.

او ادامه داد: در صورت احداث این چاه، تعداد 40-50 خانوار روستای جلال‌آباد از نعمت آب چاه برخوردار می‌وند.

عضو شورای اسلامی روستای جلال‌آباد شهرستان سمیرم همچنین تصریح کرد: قرار اولیه این شد که برای مجور 9 لیتر آب بر ثانیه از محل این چاه، 18 هکتار زمین مرتعی واگذار شود که  در بررسی اولیه موافقت جلب شد؛ ولی به دلایل نامشخص در مراحل بعدی از اعطای این میزان زمین مخالفت شد.

 او به قرار گرفتن روستای جلال‌آباد شهرستان سمیرم در بافت سنگی به‌عنوان یک معضل روستانشینی یاد کرد و بیان کرد: هجوم جانواران وحشی و مزاحم، تهدید جانی برای مردم به خصوص کودکان و افزایش احتمال بیماریها از جمله خطرات تداوم وجود بافت سنگی روستا است.

امیری آسفالت نبودن خیابانها و کوچه‌های این روستا را عاملی در کندی و فقدان تردد در روستا به خصوص در فصول بارش دانست و افزود: در حالیکه رسیدگی به وضعیت تردد این ورستا به طرح‌های هادی برمی‌گردد، ولی در این زمینه نیز تا اکنون اقدام چشم‌گیر صورت نگرفته است.

او متذکر شد: کمبود اعتبارات، مشکل دیگر روستای جلال‌آباد است به طوریکه میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای این روستا با تعداد جمعیت و نیاز روستا همخوانی ندارد.

امیری در بخشی دیگر از سخنان خود به فقدان فضای سرگرمی و فقدان فضای سبز در روستا پرداخت و گفت: زنان این روستا در رسته شغلهای گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، قالیبافی، و دیگر صنایع دستی از جانب اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سمیرم، حمایت نمی‌شوند.

او مشکل دیگر روستای جلال‌آباد شهرستان سمیرم را مشکل آموزشی دانست و با اشاره به اینکه وجود مار در مدرسه ادب این روستا امنیت تحصیلی دانش‌آموزان این روستا را به خطر انداخته است، خاطر نشان کرد: این در حالیست که علاوه بر وجود بیش از 50 مار در ده سال گذشته در این مدرسه، هم‌اکنون نیز فضای فیزیکی این مدرسه همچنان با خطرات وجود مار روبرو است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید