Iranian Agriculture News Agency

یک کار آفرین سمیرمی مطرح کرد:

لزوم تغییر رویکرد از سنتی به مدرن در کشاورزی سمیرم

کارآفرین سمیرمی، گفت: اهمیت تغییر رویکرد سنتی کشاورزی و زراعت در سمیرم، بر لزوم مدیریت بهتر تسهیلات و اعتبارات این شهرستان دلالت دارد.

لزوم تغییر رویکرد از سنتی به مدرن در کشاورزی سمیرم

به گزارش خبرنگار  ایانا از سمیرم استان اصفهان، کشاورزی و زراعت یکی از مسیرهای عمده تأمین معاش در شهرستان سمیرم است و از آنجاییکه بیشتر از 90 درصد مردم این شهرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این مسیر به سمت زندگی سالم هدایت می‌شوند، مسئولان باید به عنوان یک وظیفه تأکید و تأیید شده، هدایت و مدیریت پولهای بخش دولتی و سرمایه‌های غیردولتی را در این بخش سلوحه اقدامات خود قرار دهند؛ اهمیت این مسأله از آنجا بروز می‌کند که تداوم پدیده خشکسالی و کم‌آبی بر اشتغال کشاورزی مردم شهرستان سمیرم به شدت تأثیر منفی گذاشته است.

در همین رابطه سید حمید هاشمی کارآفرین و سرمایه‎‌گذار بخش خصوصی، معتقد است: با توجه به تداوم پدیده خشکسالی و اثرات مخرب آن بر زندگی و اشتغال بخش کشاورزی بهتر است مدیریت اداره جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم بر منابع موجود کشاورزی این شهرستان عملی و حسا‌ب‌شده‌تر باشد.

این کارآفرین با بیان اینکه در حال حاضر ثروت‌های زیرزمینی، ثروت‌های سطحی و منابع روان این شهرستان بدون  اقدام مناسب به راحتی از منطقه خارج می‌شود، یکی از ایرادات این شهرستان را فقدان مدیریت صحیح بر اعتبارات و تسهیلات دانست و اظهار کرد: تغییر رویکرد از سنتی به علمی در بخش کشاورزی شهرستان سمیرم، لازم است.

او با بیان اینکه آب یک ثروت عظیم در محدوده شهرستان سمیرم است؛ به‌طوریکه در شرایط بحران نیز ارزش واقعی خود را بهتر نشان داده است، اضافه کرد: در این منطقه میزان بارندگی زمستان، پاییزه و بهاره مطلوب و در برخی مواقع بالاتر از حد نرمال هم هست، پس بهتر است در راستای رونق آبخیزداری مسئولان این شهرستان همت کنند.

سید حمید هاشمی بر لزوم ارتقای سطح علمی کشاورزی در بین کشاورزان شهرستان سمیرم تصریح کرد و با تشریح اینکه بیشتر کشاورزان شهرستان سمیرم همان کشاورزان قدیم هستند، آموزش را رکنی بسیار اثرگذار در ارتقای کاربرد اصول کشاورززی و زراعت در این شهرستان برشمرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر خاک کشاورزی شهرستان سمیرم ارزش خود را برای امر کشاورزی از دست داده است، به وجود بیماری قارچ در برخی اراضی این شهرستان اشاره کرد و متذکر شد: مخلوط کردن دارچین در خاک حین پاکنی در گودالهای استاندارد اطراف درخت نقشی موثر در کنترل قارچ دارد؛ ضمن اینکه این عمل از ریزش گلهای درختان سیب نیز جلوگیری می‌کند.

این کارآفرین در ادامه هوادهی خاک و جذب اکسیژن را دو اثر مثبت پاکنی درختان سیب برشمرد و گفت: برای ثمردهی بهتر درختان سیب بهتر است هنگام احداث باغات سیب، نسبت به کاشت دو رقم سیب به صورت یک درمیان اقدام کرد.

او به روش اصولی درختان سیب در شهرستان سمیرم به‌عنوان یک اهرم برای بهبود ثمردهی و جلوگیری از سرمازدگی و کنترل بیماری قارچ درختان یاد کرد و گفت: این عمل نقشی موثر در ارتقای میزان استقامت درختان در برابر مخاطرات طبیعی-جوی دارد.

هاشمی همچنین سم‌زدایی و سم‌پاشی را عمل هر ساله کشاورزان شهرستان سمیرم به‌منظور تولید محصول مرغوب سیب درختی دانست و با تأکید بر اینکه سم‌زدایی در این شهرستان غیراصولی انجام می‌شود، تصریح کرد: معضل دیگر راه باغداری و کشاورزی این شهرستان، فقدان اطلاع کافی و یا عدم اطلاع از موضوع کشت تلفیقی است.

او برگشت سرمایه، اقتصادی شدن تولید و همچنین تولید در بازه زمانی کوتاهتر را از جمله مزایای کشت تلفیقی برشمرد و خاطر نشان کرد: در زمینه کشت تلفیقی در باغات شهرستان سمیرم اگر فاصله کشت رعایت نشود ممکن است رنگ میوه تغییر کند؛ بنابراین به‌ منظور ممانعت از تغییر رنگ و کیفیت میوه سیب، این نمونه کشت در حدود یک تا دو متر از ریشه درختان در باغات انجام شود.

او در پایان سخنان خود به احداث مرکز تولید گلخانه در شهر ونک در زمینه تولید قلمه گل محمدی اشاره کرد و با بیان اینکه هزینه احداث این گلخانه از محل سرمایه شخصی تأمین شده است، گفت: از مزایای گل محمدی می‌توان به کم‌آبر بودن، امور ترویجی خوب اشاره کرد؛ این محصول در شرایط فعلی بحران آب جایگزین خوب برای درختان سیب است چرا که هدف امروز جهاد کشاورزی نیز حرکت به سمت کشت جایگزین است.

او به استفاده گسترده پاجوش گل محمدی در مزارع تولید گل محمدی در شهرستان سمیرم پرداخت و خاطر نشان کرد: از جمله مضرات استفاده این عمل انتقال سریع و گسترده آفات از یک زمین به زمین دیگر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید