Iranian Agriculture News Agency

خیز جهاد کشاورزی برای جهش تولید در دیمزار‌ها

طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان اصفهان در ۲۰ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان اصفهان اجرا می‌شود.

خیز جهاد کشاورزی برای جهش تولید در دیمزار‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در اصفهان، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها از سه سال پیش در کشور گفت: این طرح در سال جاری در دیمزار‌های پنج شهرستان سمیرم، فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت اجرا می‌شود.

پیمان فیروزنیا با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت دیم می‌رود، افزود: این طرح در ۲۰ هزار و ۲۰۰ هکتار از این زمین‌ها شامل ۱۱ هزار هکتار گندم، چهار هزار هکتار جو، هزار هکتار علوفه، دو هزار هکتار نخود و عدس، دو هزار هکتار دانه روغنی و ۲۰۰ هکتار گیاهان دارویی عملیاتی می‌شود.

وی در ادامه گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) حمایت‌های مالی و وزارت جهاد کشاورزی مباحث فنی این طرح را برعهده دارند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مهمترین بخش در افزایش عملکرد تغذیه مناسب در مزارع است، افزود: به همین منظور انواع کود‌های شیمیایی فسفاته، پُتاسه و ازُته به میزان کافی در استان تامین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

فیروزنیا افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به منظور کشت مناسب تسهیلاتی را با نرخ بهره پنج درصد برای کشاورزان در نظر گرفته که بتوانند ادوات و تجهیزات مورد نیاز عملیات داشت را تهیه کنند.

وی، کشت عمود بر شیب را یکی دیگر از روش‌های موثر در این طرح عنوان کرد و گفت: هنگامی که جهت شیب زمین، شخم و کشت انجام می‌شود در زمان بارندگی روان آب در مزارع جاری و باعث فرسایش خاک در بالادست شیب می‌شود، اما در این طرح سطحی عمود بر شیب کشت می‌شود تا هم خاک حفظ شود هم بارندگی از دسترس خارج نشود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: وجود مواد آلی به رطوبت خاک کمک می‌کند و با کشت مستقیم در دیم‌زار‌ها و حفظ بقایای گیاهی طی چند سال، مواد آلی خاک افزایش و عملکرد مزارع بهبود می‌یابد.

فیروزنیا با بیان اینکه بازسازی کمباین‌ها در این طرح برای ریزش کمتر محصول در هنگام برداشت پیش‌بینی شده، افزود: ناظران سازمان جهاد کشاورزی استان با برگزاری کلاس‌های آموزشی، بازدید از مزارع و ارائه توصیه‌های فنی به هنگام به منظور کنترل آفات و علف‌های هرز به اجرای هرچه بهتر این طرح کمک می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه کشاورزان دیمکار به ازای هر هکتار زمین دیم ۲۳۰ هزار تومان بیمه پرداخت می‌کنند، گفت: در طرح جهش تولید کشاورزان ۱۸۰ هزار تومان از این هزینه را پرداخت و باقیمانده را ستاد اجرایی امام تقبل می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید