Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی برداشت بیش از ۴ هزار تُن پسته خشک در آران وبیدگل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل گفت: بیشترین پسته برداشت شده در آران و بیدگل به کشورهای آسیای شرقی، اروپا و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود که شامل ۷ کشور است.

پیش بینی برداشت بیش از ۴ هزار تُن پسته خشک در آران وبیدگل

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، علی محلوجی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل  درباره برداشت پسته از زمین‌های تحت کِشت این محصول، گفت: از ۱۱۵۰۰ هکتار زمین زیر کِشت پسته در استان اصفهان ۴۳۰۰ هکتار زمین پسته در شهرستان آران و بیدگل است که در هر هکتار، یک تُن پسته برداشت می‌شود و اکنون ۶۰ درصد برداشت این محصول انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۴ هزار تُن پسته خشک برداشت شود.

او با بیان اینکه ۶۰ درصد زمین‌های زیر کشت پسته آران و بیدگل به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است، افزود: امسال با توجه به وضعیت خشکسالی سال‌های قبل کشاورزان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری توانستند میزان برداشت سال‌های قبل را حفظ کنند و نتوانستند میزان برداشت را افزایش دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل، تصریح کرد: در نظر داریم کل باغ های و زمین‌های پسته را به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز کنیم که اگر این مهم انجام شود میزان برداشت پسته افزایش خواهد یافت.

محلوجی گفت: مرغوب‌ترین نوع پسته و گران‌ترین نوع آن در کشور «پسته اکبری» است که در بیشتر باغ های آران و بیدگل این محصول کِشت می‌شود و در بازار کیلویی ۴۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. دیگر انواع پسته شامل «کله قوچی» و «احمد آقایی» است که در آران و بیدگل به میزان بسیار کمی از این دو نوع پسته برداشت می‌شود.

او ادامه داد: بیشترین پسته برداشت شده در آران و بیدگل به کشور‌های آسیای شرقی، اروپا و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود که شامل ۷ کشور است. عراق، افغانستان، ترکیه، آلمان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله این کشور‌ها هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل، گفت: پسته محصولی دیربازده است و هنگامی که نهال آن کاشته شود ۷ تا ۸ سال طول می‌کشد که به باروری برسد و در کل سودآوری هر درخت پسته بعد از سال پانزدهم است.

محلوجی افزود: در بسته‌بندی محصولِ پسته ضعیف هستیم و این محصول به شکل خام صادر می‌شود. در برنامه داریم که زنجیره تولید را با زنجیره ارزش تلفیق کنیم تا بتوانیم این محصول را با بسته‌بندی مطلوب و با ارزش افزوده صادر کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید