Iranian Agriculture News Agency

میوه‌های آلوده به آفت در شهرضا جمع آوری می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: میوه‌های آلوده به آفت و به ویژه انار آلوده به کرم گلوگاه تا پایان شهریور از سطح باغات شهرضا جمع آوری خواهد شد.

میوه‌های آلوده به آفت در شهرضا جمع آوری می شود

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان اصفهان  ، امیر صفرپور اظهار داشت: تیم تحقیقاتی مربوطه شهرضا از سال ۱۳۹۵ تاکنون، به بررسی علمی فیزیولوژی، بیواکولوژی و اقدامات مدیریتی آفت مذکور در نقاط مختلف شهرستان پرداخته و حدود ۲۰ تیمار متفاوت را در قالب طرح‌های پایلوت مورد تست و بررسی قرار داده است.

وی افزود: پیرو اقدامات صورت گرفته قبلی و در راستای تحقق اهداف کوتاه و بلند مدت پروژه‌ی مذکور که در آستانه ثبت به عنوان طرح ملی در مورد مدیریت این آفت در سطح کشوری قرار گرفته، طرح جمع آوری میوه‌های آلوده نیز یکی از ساده‌ترین، کم هزینه ترین و در عین حال کاربردی‌ترین روش‌های کاهش جمعیت آفت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا بیان کرد: این طرحی در صورت اجرای همگانی، کامل و در زمان مقتضی، در سطح همه مناطق انارکاری شهرستان با قطعیت می‌توان گفت منجر به کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصدی جمعیت آفت در سطح کل شهرستان در سال جاری و در سال‌های آتی خواهد شد.

وی گفت: با توجه به ظهور علائم خسارات آفت بر روی میوه از مرداد و شهریور ماه و تشخیص ساده میوه‌های آلوده در این بازه زمانی، خواهشمند است همه باغداران نسبت به جمع آوری و حذف این میوه‌ها که برخی روی درختان هستند، برخی ریخته در کف باغ هستند و بعضی هم در مسیرهای تردد بین باغات هستند، سریع اقدام کنند.

صفرپور تصریح کرد: همچنین با توجه به همگانی بودن اجرای طرح مذکور، ضروری است در صورت بی اطلاعی سایر باغداران منطقه، هر شخص نسبت به اطلاع رسانی به باغات مجاور از این بازه زمانی تا هنگام برداشت میوه و حتی پس از برداشت مبادرت ورزیده و با همتی جمعی، همه مناطق پاکیزه از وجود میوه‌های آلوده شود.

لازم به ذکر است با توجه به بررسی‌های کارشناسی و حضور فعال کارشناسان مربوطه در این عرصه، نسل سوم این آفت که از خطرناک‌ترین و خسارت زا ترین نسل آن بوده، در شهرستان آغاز شده و جمع آوری میوه‌های آلوده طی این بازه‌ی زمانی منجر به حذف و نابودی لاروهای سنین مختلف موجود در میوه، شفیره و تخم آفت خواهد شد و علاوه بر کاهش خسارت در سال جاری از جمعیت انتقالی به سال آینده (نسل سوم - نسل زمستانگذران) تا حد زیادی خواهد کاست و در صورت ادامه دار بودن این پروسه در کنار سایر روش‌های کنترلی و مدیریتی از جمله مسدود کردن تاج میوه انار طی چند سال متوالی، جمعیت این آفت در سطح شهرستان به زیر آستانه خسارت خواهد رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید