Iranian Agriculture News Agency

مردمی سازی یارانه‌ها باعث جایگزینی و تعادل مصرف علوفه شد

هدفمندسازی یارانه‌ها باعث شد استفاده سویا و ذرت با علوفه‌های دیگر جایگزین شود و در این راستا تعادل مصرف در استفاده رخ داد.

مردمی سازی یارانه‌ها باعث جایگزینی و تعادل مصرف علوفه شد

مهرداد مرادمند در افتتاحیه همایش ملی منطقه‌ای امنیت و فرهنگ سازی غذای حلال ضمن خوش آمد گویی به مهمانان حاضر از استان‌های کشور و تسلیت رحلت عالم ربانی آیت الله ناصری اظهار داشت: امیدواریم که تلاش‌های دولت مردمی در این یک سال کار با زحمات همه مسئولین اتفاقات خوبی در کشور رخ دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم میزبان خوبی برای نمایندگان کشوری باشیم، افزود: در چند وقت اخیر از سوی مسئولان استانی و کشوری تلاش‌های زیادی برای برگزاری این مراسم شده است و تدارک از قبل دیده شده که این جلسه و آموزش هرچه باشکوه‌تر برگزار شود، زیرا نقش مهمی در سلامتی جامعه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص ویژگی‌های کشاورزی این استان ادامه داد: در اصفهان مجموعاً ۱۰.۷ میلیون اراضی وجود دارد که ۶۷۵ هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که کمتر از پنج درصد است، که نشان از محدود بودن اراضی کشاورزی در این استان است، همچنین همه می‌دانند که در اصفهان منابع آب نیز محدود است.

اصفهان در کشاورزی گلخانه‌ای پیشتاز است

مرادمند اضافه کرد: با همت کشاورزان و مدیریت خوب آنها و پشتیبانی دولت و علوم دانشگاهی تلاش شده با افزایش بهره‌وری کمبود آب و زمین حل شود و به دلیل همین شرایط به تولید محصولات کم آب بر روی آوردیم، همچنین از سوی دیگر به سمت اصلاح باغات درجه سه رفتیم که در آن درختان مقاوم در برابر کم آبی تولید شود.

وی در خصوص تولید گیاهان زراعی تصریح کرد: تلاش شده گیاهان دارویی که آب کمتری را استفاده می‌کند و ارزش افزوده بیشتری دارد تولید شود، از این جهت به سمت توسعه گلخانه‌ها پیش رفتیم که یکی از راه‌های برون رفت از شرایط فعلی است که می‌تواند با مصرف آب کمتر بازدهی بیشتری داشته باشد و اصفهان در این حوزه پیشتاز بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در حوزه محصولات دامی شاخص است، ابراز داشت: اصفهان در تولید شیر اول کشور است، در این حوزه با وجود کم‌آبی علوفه از استان‌های غربی از جمله استان خوزستان وارد می‌شود و با مدیریت خوب دامداری‌ها این میزان شیر تولید می‌شود.

اصفهان در جایگاه دوم تولید گوشت قرمز در کشور

وی با اشاره به تولید سالانه ۷۱ هزار تن گوشت قرمز در اصفهان اضافه کرد: در این حوزه اصفهان در رتبه دوم کشور است، همچنین سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت سفید در اصفهان تولید می‌شود، محصولاتی که میزان آب کمتری را مصرف می‌کند و بازدهی خوبی برای استان دارد.

مرادمند در خصوص عملکرد دولت در حوزه کشاورزی و دامی تصریح کرد: بحث هدفمند سازی یا مردمی سازی یارانه که با جرأت و جسارت دولت در راستای بهره‌وری تصویب شد در حوزه محصولات سویا و ذرت که به واردات وابسته بود و ارزبری زیاد داشت نقش مهمی داشت زیرا الان با عبور از آنها و با جایگزینی علوفه‌ها به سمت تعادل مصرف رفته‌ایم.

وی با بیان اینکه عملکرد دولت در این حوزه‌ها مثبت بوده است اما هنوز انتظاراتی وجود دارد، خاطر نشان کرد: امیدواریم با حمایت دولت از تولید کنندگان کالابرگ عملیاتی شود و حمایت از تولید کننده در جهت خرید مصرف کننده است عملیاتی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید