Iranian Agriculture News Agency

کشت زود هنگام سیب زمینی با رقمِ جدید در افوس

کشاورز افوسی با کاشت زود هنگام سیب زمینی درفروردین ماه حالا موفق شده دو ماه هم زودتر این محصول را برداشت کند.

کشت زود هنگام سیب زمینی با رقمِ جدید در افوس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، محصول سیب زمینی درشهرستانِ سردسیریِ بویین میاندشت هر ساله خرداد کاشت و مهر ماه نیز برداشت می‌شود، اما کشاورز افوسی امسال دوماه زودتر این محصول را کشت کرده ودو ماه هم زودتر آن را برداشت می‌کند.

عباس حیدری می‌گوید: دراین روش در سطحی معادل دو هکتار رقم اسپریت کشت شده و از هرهکتار ۳۵ تن محصول برداشت شده است.

وی گفت: با این روش میزان مصرف آب به نصف کاهش یافته است چرا که درفصل بهار زمین رطوبت لازم برای رشد غده سیب زمینی را دارد ونیاز به آبیاری ندارد و تنها با چهار یا پنج مرحله آبیاری محصول به ثمر می‌رسد این درحالی است که کشت هایِ در خرداد حداقل ۱۱ تا ۱۲ دوره نیاز آبی دارد.

مدیر جهادکشاورزی بویین میاندشت نیز درخصوص این شیوه کشت گفت:کشت سیب زمینی یک کشت آب بر است، اما با این روش ۵ مرحله از آبیاری حذف و حدود ۲۵ درصد درمصرف آب صرفه جویی می‌شود.

حسن ریاحی افزود: از آنجا که شهرستان بویین میاندشت فاقد انبار سرد وسردخانه برای نگهداری سیب زمینی است و محصول تولیدی بیشتر درانبار‌های سنتی نگهداری می‌شود این روش کمک می‌کند تا محصول مستقیم از زمین به بازار عرضه و هزینه‌های انباری داری حذف شود.

کارشناس زراعت مدیریت جهادکشاورزی بویین میاندشت هم گفت: به دنبال آن هستیم تا همه سیب زمینی کاران برای کشت محصول این شیوه را به کار ببرند.

ولی علیمرادی افزود: یکی از مزیت‌های مهم این روش آن است که قبل ازشروع سرما و بارش‌های پائیزی محصول جمع آوری می‌شود و کشاورز هیچگونه خسارتی را متحمل نمی‌شود.

امسال ۱۵۰۰ هکتار سیب زمینی در شهرستان بویین میاندشت کشت شده که با متوسط عملکرد ۳۵ تن درهکتار پیش بینی می‌شود درفصل برداشت که اوایل مهر تا اواسط آبان است بیش از ۵۲ هزار تن سیب زمینی برداشت و روانه بازار شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید