Iranian Agriculture News Agency

۱۷۹ طرح کشاورزی در استان اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از بهره‌برداری از ۱۷۹ طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی استان به مناسبت "هفته دولت" خبر داد.

۱۷۹ طرح کشاورزی در استان اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مهرداد مُرادمند در نشست خبری در سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، جمع هزینه طرح‌های مورد اشاره را بالغ بر ۸۲۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: حدود ۶۲۹ میلیارد تومان از این رقم، سهم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. 

وی اضافه کرد: این پروژه‌ها شامل ۶۶ پروژه در بخش تولیدات گیاهی، ۵۷ پروژه آب و خاک و امور مهندسی، ۲۹ پروژه تولید دامی، طیور و آبزیان، هشت پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری، هفت پروژه امور عشایر، چهار پروژه صنایع کشاورزی، چهار پروژه تعاون روستایی و چهار پروژه تحقیقات کشاورزی است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: فرصت‌های شغلی ایجاد شده ناشی از اجرای این پروژه‌ها ۸۸۶ نفر، تثبیت اشتغال ۶۸۹ نفر و شمار بهره‌برداران از آنها ۶ هزار و ۹۸۴ خانوار است. 

مرادمند خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی پرداخت شده و اصفهان از این حیث رُتبه نخست کشور را در جذب تسهیلات تکلیفی داشته است. 

وی در باره وضعیت کشت و کار امسال بویژه در شرق اصفهان نیز تصریح کرد:در سال زراعی فعلی، ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد زاینده‌رود برای بخش کشاورزی اصفهان اختصاص یافت اما با توجه به بارش‌های نه چندان کافی و ذخیره اندک سد زاینده‌رود با هماهنگی کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای بنا شد زمان رهاسازی آب برای کشت غلات کشاورزان شرق و باغات غرب استان بصورت مُجزا باشد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: در بازگشایی ۱۰ روزه زاینده‌رود در بهمن سال قبل، مزارع شرق اصفهان زیر کشت گندم، جو و گُلرنگ رفت و با وجود کم بارشی فصل بهار، عملیات کشت و کار انجام گرفت. 

وی میزان گندم خریداری شده در استان را ۶۳ هزار تُن گندم اعلام کرد و گفت: جو و گُلرنگ بویژه در زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان نیز کشت شد. 

مُرادمند اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون چهار نوبت آبیاری از زاینده‌رود برای مزارع غرب اصفهان اختصاص یافت که سه نوبت آن در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و تیر تا سد نکوآباد مبارکه رهاسازی شد اما تخصیص مرداد هنوز انجام نشده است. 

وی همچنین در باره مباحث دانش بنیان کشاورزی اظهار کرد: تولید بذر هیبریدی(روش مُبتنی بر گرده افشانی مصنوعی از طریق انسان) ۶ رقم محصول مورد نیاز با همراهی دانشگاه‌ها و بخش خصوصی انجام می‌گیرد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در باره بازگرداندن برخی محصولات گلخانه‌ای از کشورهایی روسیه و عراق گفت: بازگشت فلفل دُلمه‌ای ایران از روسیه به این دلیل بود که سمی که ما برای کشت این محصول استفاده می‌کردیم در آن کشور به ثبت نرسیده بود و بازگشت محصولات کشاوزی از عراق صرفاً جنبه سیاسی داشت که این موضوع حل و تولیدات ما به آن کشور صادر شد. 

مُرادمند تصریح کرد: اکنون انواع محصولات کشاورزی نظیر صیفی‌جات، فلفل دُلمه‌ای، بادمجان و کرفس ایران در حال صدور به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات، قطر و عمان و حتی از طریق ترکیه به اروپاست. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید