Iranian Agriculture News Agency

کاشت مکانیزه و اصولی پنبه به همت کشاورز جرقویه‌ای

کشاورز جرقویه‌ای نخستین بار در این شهرستان محصول پنبه را با روش آبیاری نوین و بذر‌های اصلاح شده کاشته است.

کاشت مکانیزه و اصولی پنبه به همت کشاورز جرقویه‌ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر جهاد کشاورزی جرقویه با اشاره به اینکه این شهرستان رتبه نخست تولید پنبه را در استان اصفهان دارد، گفت: محصول پنبه هر چند با شرایط اقلیمی کویر جرقویه سازگاری مناسبی دارد، ولی به لحاظ محدودیت در منابع آبی، کشت سنتی آن دیگر منطقی نیست.

حسین اظهری افزود: یکی از کشاورزان جرقویه در روستای پیکان مزرعه‌ی دو هکتاری خود را به سیستم آبیاری تیپ مجهز و یکی از ارقام پربازده به نام خرداد را به روش اصولی کشت کرده است.

به گفته وی همزمانی گل دهی، کاهش مصرف بذر، سم و کود از مزایای کشت رقم‌های اصلاح شده و استفاده از آبیاری تیپ است و جهادکشاورزی شهرستان هم با معرفی ارقام پر محصول مانند شایان، تابان و خرداد سعی دارد همچنان جرقویه را در صدر تولید کنندگان پنبه استان اصفهان نگه دارد.

سیدحسن طباطبایی کشاورز پنبه کار اهل روستای پیکان جرقویه نیز گفت: استفاده از آبیاری قطره ای، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و برق، موجب صرفه جویی در بکارگیری نیروی انسانی و همچنین حذف سله شکنی در مزرعه نیز شده است.

سله شکنی در زمین‌هایی که با مواد آلی کم و خاک‌های سنگین پس از هر بار آبیاری خاک سطحی سفت می‌شود کاربرد دارد.

شهرستان جرقویه با ۲۶۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه و تولید سالانه حدود ۸۰۰ تن وِش، رتبه‌ی اول این محصول را در استان اصفهان در اختیار دارد.

برداشت پنبه در این شهرستان اوایل مهر آغاز می‌شود.

استان اصفهان با سطح زیرکشت حدود ۹۰۰ هکتاری و پیش بینی تولید ۳ هزار تن وش پنبه در رتبه‌ی ششم کشور قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید