Iranian Agriculture News Agency

صادرات ۵.۶ میلیون دلاری خشکبار و آجیل از اصفهان در سال ۱۴۰۰

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ارزش صادرات خشکبار و آجیل از اصفهان در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵ میلیون و ۶۷۲ هزار دلار بوده است.

صادرات ۵.۶ میلیون دلاری خشکبار و آجیل از اصفهان در سال ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، امید شریفی معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: صادرات خشکبار و آجیل از مبدا استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۷۹۴ تُن رسید که این میزان صادرات به لحاظ وزنی نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۷ درصد رشد داشت.

وی با اشاره به صادرات خارجی محصولاتی مانند پسته، گردو، بادام و کشمش از استان اصفهان، افزود: بادام باغات نجف آباد کیفیت خوبی دارد و به کشور هندوستان صادر می‌شود و کشمکش تولیدی استان از مبادی دیگر به کشور پاکستان و گردو از مبادی مختلف به مقاصد مختلف صادر می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: محصولات باغی استان ظرفیت خوبی برای صادرات دارد و باید این حوزه را بیش از پیش تقویت و حمایت کرد.

صادرات نزدیک به ۲۸۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی از مبدا اصفهان

شریفی همچنین به میزان صادرات زعفران از استان اصفهان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۸۱۲ کیلوگرم زعفران تولیدی استان در سال ۱۴۰۰ به ارزش بالغ بر ۴۵۲ هزار و ۹۳۲ دلار صادر شد.

وی میانگین مجموع صادرات انواع محصولات کشاورزی از مبدا استان اصفهان را طی سال گذشته نزدیک به ۲۸۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این درحالی است که نیمی از محصولات تولیدی استان اصفهان از مبدا دیگر استان‌ها صادر می‌شود و این‌ها جزو صادرات اصفهان لحاظ نمی‌شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مجموع صادرات انواع محصولات کشاورزی استان طی ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به لحاظ وزنی و ارزش دلاری ۹ درصد افزایش داشته است‌.

موانع صادرات خشکبار

شریفی با اشاره به چالش‌های حوزه صادرات محصولات کشاورزی، ابراز داشت: مسئله کلانی که در کشور وجود دارد و شامل همه کالاهای تولیدی می‌شود تحریم‌هایی است که به کشورمان تحمیل شده و با وجود اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما شرایط تحریمی را از راه‌های مختلف مرتفع کردند اما همچنان هزینه انتقال این کالاها مشکل ساز است.

وی وجود تشکل‌ها و تعاونی‌های کشاورزی متمرکز و مجتمع را برای توزیع بهتر کالاهای صادراتی ضروری دانست و افزود: مباحث بهداشت و غذا و دارو، مسائل گمرکی یا شرایطی که کشورهای مقصد برای ما تعیین می‌کنند ممکن است تداخل‌هایی با شرایط داخلی کشور ایجاد کند.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بر پایداری صادراتی تاکید کرد و گفت: قوانین کشورهای مقصد مانند بستن مرزها و استقبال نکردن از محصولات آسیب زا است.

به گفته وی استان اصفهان ظرفیت و مزیت نسبی و رقابتی برای صادرات خشکبار و آجیل را دارد اما نیاز است با شناسایی و معرفی بازار هدف نقاط ضعف این حوزه را گام به گام برطرف کرد.‌

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بخش‌هایی که در حوزه‌های اقتصادی صادرات دخیل هستند مانند مجموعه وزارت خارجه، اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌ها و تولید کنندگان؛ اگر بین این‌ها یک اجماع و اشتراک منافعی شکل بگیرد وضعیت صادرات محصولات کشاورزی جهش مضاعفی خواهد داشت و می‌توان با ارز آوری در این حوزه، بسیاری از نواقص را در حوزه‌های مختلف برطرف کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید